Gå till innehåll
måndag 06 juli 2026
Trikare

impellerbyte tidsintervall

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en Sterndrive enginering drev som motsvarar Alpha one. drevet är 2år gammalt och jag har kört 2 sommrar ca 10-15h/sommar. Min fråga är när jag skall byta impeller? Vet ni någon rekomendation.

Mvh Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillverkarna rekommenderar att byta varje år. Sen beror det på vart båten går. Jag köpte en motor som var 5 år gammal och som gått på västkusten, den bytte jag impeller på strax efter köpet och den impellern var det inget fel på. Jag skulle ta ur impellern och titta på den. Finns det sprickor eller antydan till sprickor skulle jag byta direkt. Jag själv kör i sötvatten och vet dom som kört tio år med samma impeller. Skall man vara på den säkra sidan blir det till att byta varje år!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Min båt verkstad rekommenderar byte var 3:e år vid normal körning, vad som är normalt vet jag inte kan tänka mig att din körning är lite under t.om. Men visst kan man byta varje år men det tror jag är överkurs. //Havstulpan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det här blir lite som att jämföra äpplen och päron. Impellrar med korta vingar kräver oftare byte pga vingarna böjs hårdare. Impellrar med långa vingar lever ett mycket snällare liv.

Impellern i Alpha dreven har mycket långa vingar varpå byte inte krävs särskilt ofta. Hade jag haft Alpha drev så hade jag nog bytt var femte år vid normal användning. Dina två år och ca 25 timmar är ingenting.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet att om man kör runt bottnar med mycket sand fungerar detta som sanpapper och kan förstöra impellern ganska snabbt. En kontroll vid upptagning tycker jag är att föredra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

själv byter jag var tredje år och då kör jag ca 60-70 timmar per år ... när jag byter känns impellern i stort sett som ny ..... mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som nämnts ovan har vingarnas längd betydelse, Eftersom jag råkar veta att frågan rör ett SE106 drev som alltså motsvarar ett Alpha One gen I så är det minst sagt korta vingar. Byte bör ske varje år eller åtminstone vartannat. Blir snabbt sprickor i vingarna pga av den kraftiga böjningen. På SE116 som motsvarar Gen II av Alpha One dreven kan man lugnt åka på flera säsonger förutsatt att men vet när impellern är bytt senast. Vet man inte det är det säkrast att byta så kan man åka lugnt sen..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...