Gå till innehåll
söndag 26 juli 2026
Stoffe79

290 drev lyfter vid back

Rekommendera Poster

När jag backar båten så ett av dreven en tendens ibland att lyfta sig.  Vad beror det på? Det är 290 drev.

När jag lägger i backen på land så är det ju en hake som fälls ner på drevet som jag antar ska låsa drevet på nått sätt men den verkar inte ha någon funktion alls, eller?

Och när jag rycker i drevet på land så verkar det sitta hårt och att haken hakar fast det, är ju ändå skumt att det vill resa på sig ibland när man backar båten.

Hur åtgärdar jag det här?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma problem med mitt 280-drev! Rengöring från havstulpaner och infettning, rekommenderade mitt varv i höstas... Det skulle hjälpa...

Var tydligen ganska kostsamt att byta ut delarna och få det åtgärdat på varvet...

Hoppas det kommer kloka svar på din tråd! Skall följa den!

//Lars

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just det rengöring och infettning löser problemet. Om du vrider på den del som sitter på själva riggen (där gaffeln sitter som ska hugga tag i pinnen) så ska det gå lätt att vrida i sidled. Om det inte gör det så måste man rengöra och fetta/olja in så att det går lätt att vrida.

Ett tips: om man inte vill demontera drevet kan man använda fett/olja på sprejburk typ för cykelkedjor och spruta in.    

Senast ändrad av Skrutten | 12 april 2010 | 20:48

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte alls säkert att det är skit på haken mm som är problemet... När vi hade problem med att drevet lyfte sig vid back, så var det som så att hydrauliken kärvade vid nersänkning av drevet. Det var då ett relä som spökade... kolla detta först, innan du skrapar bort en massa saker... drevsänkningen skall funka även om det sitter skit vid den genomgående axeln som haken skall fastna i...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...