Gå till innehåll
tisdag 28 juli 2026
elfanomad

Lite septi"tankar"

Rekommendera Poster

Hej alla skitsnackare..(Tack för den Arne H) Flört

Nu ska jag få lite lyx i min båt och håller på med inköpet av toalett och septitank m.m. Men har en liten undran angående septitank och dess tömning. Jag kommer nämligen både vilja ha tömning genom en bordsgenomföring och en för sugtömning upptill.
Det som jag läst här inne så verkar självfall vara en riktigt bra metod men skulle det funka att ha självfall om tanken är placerad som på (den taskiga) bilden? Dvs tanken kommer vara föröver och sen ha en slang som går ner under vattenlinjen rätt omgående och som därefter sakta lutar neråt mot en genomföring längre bak i båten.
Jag skulle gärna vilja slippa en avfallspump men...jag kanske måste ha en sådan vid denna typ av installation?

Länge sen man skrev här inne...känns bra att vara tillbaka med mina småinlägg..hehe

Mvh Elfanomad

post-19763-1394236279,1003_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den installationen tror jag inte kommer att fungera utan pump. De litet solidare och fastare partiklarna kommer att lägga sig på botten i tanken och sedan glida ner i den långa slangen. Och får du sedan ett ordentligt stopp någonstans i den långa slangen - ja 'then you are in deep shit! Bokstavligen.
Jag har t.o.m haft besvär med självfall där tömningen gått lodrätt ner till genomföringen och vill inte ens ha den lösningen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle också hålla alla slangar så korta det bara går. Allt för att undvika ansamlingar och stopp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha..Ja det verkar vara det som kan bli bekymret.
Jag tror det blir svårt att ha en genomföring direkt under eftersom det är så väldans mycket v-form just där och platsbrist.
Men om jag skulle sätta dit en pump, vart ska den sitta? Ganska nära septitanken eller ska den vara lite mer mitt på? Hur långt orkar dessa pumpar pumpa...? :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om din huvudsakliga tömningsmetod i framtiden är sugtömning, och utsläppet till havet med självfall enast är reserv, kunde du kanske sätta en fullflödes kulventil direkt under tanken!? Glöm i så fall inte att hålla den stängd.

Att det kan bli problem även med en kort rak slang rakt ner från tanken, vet jag av egen erfarenhet.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har tanken samma rör för både inlopp som utlopp finns möjligheter att lösa en propp som sitter just i tankens utlopp. Genom att pumpa in mer i tanken virvlar proppen upp och man kan göra ett nytt försök. Varje gång toan fylls rörs också bottensatsen upp i in/utloppet.

Stänger man tankens avluftning kan man också få ett sätt att lossa propp i det flacka röret genom att pumpa in övertryck i tanken med toapumpen och göra nytt tömningsförsök. Ett stopp kan också lossas med det kraftiga sug som tömningsstationen antas ha.

Det kan alltså ha avgörande betydelse för stopproblematiken om man har gemensamt rör för in/utlopp. Tanken fylls med ett T-rör på utloppsslangen då bottenventilen är stängd, här kan ev. tömningsstopp lösas upp mot tanken med toapumpning. En kran vid tankens in/utlopp ser till att toan inte fylls bakvägen när backventilen strejkar. Landsugningen sker från ett ytterligare T-rör på utloppsslangen. Ska själv montera ett sånt för landtömningen i vår. Jag tar kopparrörskrökar som verkar gå rätt bra att få till snygga 90-graderssvängar. Lätt att mjuklöda ihop.

Det finns en nackdel:

Det blir fler kranar att hantera än om tanken har ett rör som fyller tanken uppifrån som inte riskerar att fylla toan bakvägen. Man får alltså inte glömma en kran. Är det lite skräp i backventilen i toapumpen fylls sakta toaskålen som rinner över vilket hänt en gång. Det var inte kul.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...