Gå till innehåll
tisdag 07 maj 2024
iw31

BABYSTAG

Rekommendera Poster

Jag har ett babystag på min IW 31:a och jag vore tacksam för info om hur, och när, detta skall vara ibruk. Hur vore det om man skippade detta totalt? Vid uppspänning, hur spänt skall det vara? Jag har också en utjämnare i förpiken, d.v.s. babystaget fortsätter till en infästning i förpiken via separat anordning i rufftaket. Tacksam för information!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Fredrik

Hej! Babystaget ska användas för att ställa in mastböjen (masthead rigg). I normalläget ska mastböjen motsvara den mastböj som storseglet är sytt efter (vissa segel är sydda för en nästa helt rak mastböj). Mastböjen ska sedan anpassas efter vindstyrkan, pga att mastböjen styr seglets planhet. Jag skulle inte rekommendera att ta bort babystaget helt. Har hört att masten absolut inte får böjas bakåt pga hållfasthet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sten

Hej! Har för mig att babystaget är till för att masten inte ska flexa fram o tillbaka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En mycket viktig funktion hos babystaget är att förhindra att masten böjs bakåt, vilket lätt inträffar när man seglar bidevind med revad stor. Toppskäddan på storseglet befinner sig då en bit ner på masten, vilket medför att kraften från storskotet drar masten bakåt med risk för masthaveri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...