Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

iw31

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    25
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om iw31

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej, Skall sätta trimplan på min styrpulpetare, och tvekar mellan hydraul eller el. Vad är era erfarenheter, vad kan man tro skall fungera bäst? Peter
  2. Daniel, Tack för informationen! Då vet jag hur det funkar. Jag håller nog propellern, då jag mest ligger vid 3800-4800 varv per minut, så om jag håller koll på att jag inte varvar över 6000 så borde jag inte ha några problem - funkar mitt resonemang eller glömer jag något?
  3. Hej, Hur funkar det med övervarvningsskyddet? På min motor så kommer jag upp i max 6100 rpm (vilket är lite för mycket), och jag tror att övervarvningsskyddet träder i kraft efter 6200 rpm. Hur skulle jag märka att detta händer, kommer motorn att börja ge ifrån sig någon form av hackningar, eller fungerar det som så att motorn inte varvar mer efter ett särskilt varvtal, utan det varvtal man uppnått, t.ex 6100 hålles och motorn går på som vanligt, och då man försöker ge mer gas, så händer ingenting..? Tacksom för info om hur det står till med detta. Peter
  4. Tack för ditt svar,Jocke! Om jag ídag har en 19 cuppad prop, vore en 18 lämplig för en 4-bladare, eller borde jag gå ned till 17? / Peter
  5. Hej alla! Håller fortfarande att fördjupar mej i propellervärlden, och jag undrar hur en båts karaktär blir vid användande av en 4-bladig prop istället för 3-bladig? Kan man vinna något överhuvudtaget på en liten båt (600 kg) med en 4:a, eller är den för liten för att någon skillnad skall kunna noteras? Många frågor - hoppas någon sitter på information! / Peter
  6. Bossee, Den propeller som du föreslår, är den också cuppad, så att jag jämför med någorlunda likadana propellrar? Om denna är cuppad, så borde jag ju faktiskt få tillbaka mina 300 varv, då stigningen justeras nedåt med 1....
  7. iw31

    PROPLLRAR

    Hej, Jag bytte min standard propeller (YMA Black Steel 13x19) mot en rostri Ballistic 13x19 - cuppad, för att få ned toppvarvet lite grann. Propellerna har funkat bra, men nu så har motorn en tendens att inte längre orka över 5700 då jag är ensam i båten, och jag skulle gärna vilja nå max rpm på 6000 då. Jag funderar på att gå tillbaka till en propeller med 19 stigning och ingen cuppning, för att få varven tillbaka. Jag vill gärna ha en högblank rostfri i fortsättningen också, och undrar vilken modell av prop som skulle passa mitt ekipage bäst, finns det något i Yamahas eget sortiment av prop som skulle kunna passa..? Tacksam för all input jag kan få! / Peter
  8. Hej, (hoppas det går bättre nu..) Jag är på jakt efter en dylik strålkastare, som går på 12 volt. Har provat en billigare variant från Cl Ohlson, men den var inte riktigt så bra som jag hoppades. Känner någon av er till någon kvalitetsstrålkastare, så ge mej gärna fabrikat, inköpsställe.. Peter
  9. Hej, På de gamla två-taktarna så brukade man sätta in lite olja i cylindrarna för övervintringen, är det något som man också gör på de moderna 4-taktarna, eller behövs det inte nuförtiden?
  10. df90, Du menar att jag skall vrida skäddan så att den motsvarar en högersväg..? Jag tar det i klocktermer; skall jag vrida skäddan mot kl 1300 eller mot kl 1100, då båten är tungstyrd mot 13-hållet?
  11. Hej, Jag har hydraulstyrning på min båt (styrpulpetare med 100 hk) och styrningen fungerar perfekt, då ratten släpps så går båten rakt fram i önskad riktning. Jag upplever att all styrning i marschfart 8ca 23-26 knop) är tyngre åt det höra hållet än vad fallet är åt vänster. Normalt, eller är det något som kan åtgärdas..?
  12. Peaky! Du ville veta vad resultatet blev då familjen var samlad i båten, här kommer resultatet av helgens övningar. Motorn varvar fullt ut vid 5800 varv, med en fart på ca 37-38 knop (farten är av underordnad betydelse, men nu vet jag att motorn jobbar på en bra nivå oavsett varvtal). Jag tankade full tank idag (andra tankningen), och fick dit 70 liter. Den forsta tankningen gjorde på land och jag fick rum med 102 liter bensin (Anytec uppger att tanken skall rymma 90 liter, så att den nu rymde 12 liter till är ju en bonus). Jag har avverkat 116,7 nm på dessa 70 liter, vilket gör en förbrukning på 0,599 liter per sjömil vid normal körning. Denna siffra är ju väldigt positiv! Solig dag i den åländska skärgården idag, ca 23 grader varmt!
  13. Hej igen, Ville bara berätta att nu är jag i hamnn! Var ute idag i det fina vädret, tillsammans med en kompis (90-95 kg, själv ligger jag vid 75 kg) och nu kunde jag åka en relativt lång sträcka med öppet spjäll. Maxvarv blev 5900, så nu är jag nöjd! Tack igen för support - detta är en formidabel sajt. Hälsningar från Åland!
  14. Tack Peaky, Nu kan jag koncentrera mej på att sova om nätterna, istället för att grubbla på propellerstorlekar! I helgen skall jag testa med familjen, så att jag ser vad som händer med varven när det är fler i båten (4 pers). Tack igen!!
  15. Bo, Peaky och ni andra som givit råd (ursäkta att jag framhärdar med mitt ärende): Nu har jag testat med en ny prop igen, en Ballistic 13 3/8 x 19 med kuppade blad. Vad hände, jo maxvarv med en pers i båten = 5800 samt fart ca 38 knop. Jag hoppas nu att jag har den propeller som låter motorn må bra, samt att jag kommer att ha hyfsat med kraft för diverse åkdon efter båten. Jag har tolkat det så att med denna propeller (mindre än 21) har jag litet sämre toppfart men i gengäld så är den lite starkare med mer människor ombord / last. Har jag tolkat era råd rätt? Kan jag nu koncentrera mej på att använda båten då prop frågan borde (hoppas jag) vara OK...
×
×
  • Skapa nytt...