Vadbruse 0 Postad 15 Mars , 2010 Tänkte kolla statusen på impellern på min Bella 655, men hur jag än söker i den engelska manualen så kan jag ej finna var på motorn impellern sitter. Den medföljande finska manualen underlättade inte det hela. Motorn är en Mercruiser 1.7 TD. Sitter impellern i drevet (Alpha one)? Kan man kontrollera den utan att lyfta båten? (Den är alltså i sjön nu.) Var den än sitter så har den troligtvis gått sönder då jag startade i minus 20. Jag har frostvakt, men denna vinter har ju varit lite extrem... Snart är strandskatan här! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 2 Postad 15 Mars , 2010 Impeller heter Impeller på engelska. Samma altså. Det du förmodligen letar efter i manualen är sjövattenpumpen som på engelska heter raw water pump. Nu vet jag inget om din motor men ett säkert sätt att hitta impellern är att gå från kylvatteninaget och följa slangen upp till motorn. Där går den in i ett litet hus och ut igen på andra sidan. I det lilla huset, som oftast har en rund platta på framsidan fäst med några skruvar, sitter din impeller. Lyck till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vadbruse 0 Postad 15 Mars , 2010 Tack för svar! På själva drevet finns det ju ett vattenintag. Finns det ytterligare något? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 16 Mars , 2010 http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=4&pCode=C0061164&path=MM~A0000004~M0002790~M0002791~C0061164&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=false&cCatFilter=&eCatSupFldr=impellern sitter i nedre växelhuset Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vadbruse 0 Postad 16 Mars , 2010 Tack för snabbt svar och utmärkt länk! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser