Gå till innehåll
söndag 21 december 2025
Gäst Mecke

Är flipper en Insjö/Östersjöbåt eller en havsbåt?

Rekommendera Poster

Gäst Mecke

Hej! Jag har hört av en expert att flipper är mer en insjö och östersjö båt och att den inte är lämplig att ha på Västkusten att den inte är av det rätta virket så att säga, stämmer detta, klarar den överhuvudtaget någon sjögång?, är den sjöduglig?.. Är detta sant undrar jag, eller pratar experten skit.. :lol:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet då ingen som lyckats sänka sin Flipper men bottenformen gör dem väl stötiga. Farsan har en Flipper 570 från -76 och den har varit med om alla väder och vågor. En gång vände vi utanför hamnen och då slog vågorna över ruffen och kapellet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst B-wisser

Skulle det inte kunna gå stora vågor på insjöar då ? Flipper har väl gjort ett stort antal båtmodeller, passande olika vatten!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En Flipper funkar nog på västkusten oxå. Den gjordes i flera olika modeller och storlekar. Se´n kan jag tala om för dig att Östersjön kan vara rättså bråkig oxå, större fartyg än Flipperbåtarna har förlist i Östersjön.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mecke

Tack så mycket för era synpunkter, jag är av samma uppfattning som ni.. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har hört nån historia om att när Isaksson byggt den första Flipper 570:n så hängde de på en Yamaha85 och drog ut och hoppade i kuling och när de kom tebaxs så tyckte de som körde att det kanske hade räckt med en 70hkr..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Hade tidigare en Flipper 570 och det var inga problem med hård sjö med den inte! Iofs hade jag den i Stockholms skärgård .. men som någon sagt tidigare ... det kan bli rätt kraftig sjö där oxå! Så sjövärdigheten på den båten är det inget fel på! Och på tal om insjöar och våghöjder ... Vänern är ju en insjö och vågorna där är totalt helgrymma när sydvästen ligger på och dom grundar av mot Karlstad! Så det är inte bara på Västkusten det krävs sjövärdiga båtar ;) mvh // mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...