evaand63 0 Postad 2 Mars , 2010 Står i valet att beställa en pilot från england. Dom flesta rekommenderar en snabb pilot.jag har tittat lite närmare på st2000 4.1sek obelastad,TP22 8sek 20kg belastning.Hur mycket skiljer det vid lika belastning finns det något test?.Är det ingen större skillnad så lutar det åt Tp22 tack vare ett bättre skydd mot vädrets makter och ett något lägre pris på pilot samt tillbehör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vegabjorn 18 Postad 4 Mars , 2010 Specifikation Strömförsörjning 12v (10-16v) DC Strömförbrukning Standby - 60mA (Normalt) Auto - 500mA NMEA Format NMEA0183 version 2.0, 2.3 & 3.0 (4800 baud, no parity, 8 bits, 1 stop bit) Drivsystem TP22 - Skruvgänga TP32 - Kulskruv Operativ slaglängd 250mm Dragkraft TP22 - 65kg TP32 - 85kg Roderhastighet 0kg TP22 - 6.9 sek TP32 - 4.0 sek 20kg TP22 - 8.0 sek TP32 - 4.7 sek 40kg TP22 - 12.0 sek TP32 - 6.0 sek 50kg TP32 - 8.0 sek Temperaturområde -10ºC till 55ºC Montering Styrbord förinställt från fabrik, men kan reverseras till babord Text kopierat från den svenska manualen. jag själv köpte TP32 till min Vega och ångrar mig inte tror oxå att simrads autopiloter är mer vädertåliga Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 307 Postad 4 Mars , 2010 Jag hade en gammal ST800 från 80-talet på min 30-fots segelbot och den fungerade kanon, den kunde segla bidevind, hålla kursen och t o m göra ett 90 graders slag i lugnt väder medans jag i lugn och ro skotade om förseglet. Tyvärr gick den sönder, den drar numera bara åt ett håll. Snabbt som attans bytte jag till TP22 från Simrad och fick en helt annan gång i vattnet. Båten rullar, piloten följer inte med när vinden friskar och lägger ner båten. nu finns det ju lite trimmöjligheter på simraden som den gamla ST800 saknade, bla känslighet men jag har inte lyckats få till en bra inställning. Jag vill inte såga simraden men om jag skall byta autopilot i dag skulle det bli en st2000, eller åtminstonne ett test med en pilot innan jag köper en. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 140 Postad 4 Mars , 2010 Du kan aldrig få en för snabb eller för stark autopilot. Det blir ändå en gräns där du är tvungen att ta över rodret då den inte hinner med i svängarna. Så storleken avgör gränsen. Seglar du bara inomskärs klara du dig med en som är tillräckligt stark eller monterar den längst ut på rorkulten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser