Gå till innehåll
torsdag 09 juli 2026
Westfjord26

Lombardini vs Yanmar

Rekommendera Poster

Går i motorbytartankar och har börjat ta in lite offerter på ett komplett motorbyte, har idag en MD21B i båten och har dragit åt snaran lite kring 2 motorer som jag har börjat ta in offert på. Lombardinis 87HK och Yanmars 110HK, för resp nackdelar med dessa alternativ? har åkt i en likadan skuta som min med Yanmars 110 hästare och tyckte det var som musik för mina öron, inte fel att få några knop extra, hur skulle ni ha resonerat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har ju lite dålig koll på din båt och önskemål. Så vitt jag förstått saken är dock Lombardini och FNM baserade på samma motorer, så själv skulle jag även titta på FNM-maskinen då den verkar ligga bättre i pris.

Skulle dock gå upp i styrka. Gillade du gången med 110 hk Yanmar kan jag tänka mig att du inte blir helt nöjd med något som är svagare. Att kunna hålla ett riktigt lågt marschvarv är värdefullt.

P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä visst är det så att 110 hästaren har en favoritposition, dock har jag inte fått in alla offerter än, kommer att ha sista offerten på onsdag, men å andra sidan får man inte gå omkring och känna varför tog jag inte den istället för den när väl bytet är gjort...allt lutar mot Yanmar just nu,men mer av era erfarenheter tar jag gärna emot.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet att Lombardinin är ett bra val ur kvalitetssynpunkt, kommer att ta kontakt med en kille som har 85 hästaren (Iveco) imorgon och få lite input om marchhastighet och ljudivå imorgon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även jag har en Lombardini 48 hk mycket nöjd med motorn och Personalen på Rodals.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har monterat många motorer, både Lombardini och Yanmar. Mest i segelbåtar. Har konstaterat att det är mer klös i Yanmars motorer. 20hk Yanmar är jämförbar med 30 hk Lombardini. Sen är Lombardini jättefina motorer på många sätt. Kan tycka dom går lite hårt bara. Vi bytte en MD21 mot en Yanmar i en Westfjord 26....dock ingen 110hk. Men den gick kanon och blev mycket behagligare på samtliga varvtal. Men som sagt,en Lombardini är absolut inte fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tias..du skrev , vi bytte i en Westfjord26..har du en rekomendation på marina/varv, eller jobbar på en sådan, kan du lägga ett mail till mig...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bestämde mig idag för en Lombardini som jag också la order på, tyckte att det blev lite mycket pengar för Yanmars 110 hästare, har varit i kontakt med ett antal ägare av Lombardini/ Iveco och fått mycket bra vibbar av denna motor, visst en del har haft smärre fel att rapportera, men inga stora grejer. Kommer att få min monterad med planerad sjösättning 1.a Majhelgen. Har man valt den modellen av båt som jag har gjort har man inte valt att åka fort, men kommer ändå att gå runt 10-12 knop.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Allting har gått lite fortare än beräknat så idag var premiärturen med nya motorn, kan bara konstatera att jag är alldeles salig! Har en mycket behaglig gång i registret mellan 10-12 knop och toppar lite drygt 15 knop, ljudnivån är betydligt lägre vilket är skönt, har dock lite kvar att göra vad det gäller isoleringen då nya motorn hamnade lite längre bak än den förra så ena sidan är helt oisolerad men ändå mycket tystare gång, helt underbart!!Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltid lika kul med nya grejer:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har motorn snart gått halva inkörningen som skall vara 50 timmar, tusan så gott hon går dom gånger man går lite över inkörningsvarvtal, ligger fint i vattnet och går upp i planing vid 11,5 knop, stabilt och fint, visst lite mera bränsle än med en MD21 i 6,5 knop, ligger på ca:0,8 liter/NM. På måndag börjar semestern så då blir det mera åka, härligt, startar med en lätt knapptryckning och ingen som helst lukt av dieselavgaser.

EDIT:stavfel

Senast ändrad av Westfjord26 | 06 juli 2010 | 21:05

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...