nordicnews 0 Postad 22 Februari , 2010 Jo, jag vet att detta är ett lyxproblem som jag borde kunna lösa själv, men eftersom jag varken seglat Fenixen eller Cumulusen behöver jag råd. Min plan är att köpa båt redan i mars eller senast i april. Vi är en familj med två barn (6,9) och ska segla mest i Stockholms skärgård. Helst ska jag kunna sköta en stor del av seglingen själv så att hustrun kan se till att barnen inte ramlar överbord. Det ska vara enkelt att kliva av och på båten, 4 justa kojer och gott om plats i sittbrunn. Tacksam för alla råd! Mvh Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stan 70 Postad 22 Februari , 2010 Har själv seglat en Fenix och kompisen hade en Cumulus. Ganska lika båtar tycker jag, Saab eller Volvo, Aftonbladet eller Expressen. Det finns dock skillnader. Självslående fockskena på fenixen är standard. Har någon av båtarna rulle på förseglet furlex eller liknande så underlättar det att segla själv. En stor skillnad är dock platsen nere vid matbordet. De flesta fenixar, även min var en dinett dvs bordet på tvärsen. detta gör att med den båt i Fenixens storlek så ryms det 4 pers runt bordet, Det är max. Ett barn till och du får problem. En Cumulus med en lång soffa på varje sida så går det att trängas lite och få plats med tre på varje sida. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nirilli 1 Postad 22 Februari , 2010 Jag valde Cumulus därför att den är en bättre seglare med mer plats i. Fenixen är i mitt tycke en vek båt som är för smal i vatten linjen. Både cumulusen och Fenixen är båtar från en tid då massproduktion gjordes i detta land. Jag upplever att det är mycket att göra på båda båtarna. Cumulusen är fortfarande vanlig på kappseglingar medan fenixen knappt förekommer kappseglare väljer ju båtar som seglar bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nordicnews 0 Postad 22 Februari , 2010 Tack för era råd! Nu vet jag vart jag ska vända blicken! Mvh Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser