Yammamoto250 2 Postad 21 Februari , 2010 Efter en hel helg av snöskottning i trädgården och snöröjning från båttaket så satte jag mig i båten och kikade lite och lysnade lite på musik. när jag höjde volymen till LailaK Electric så hände nått mycket märkligt. På gpsen ser jag att flödesmätaren registrerar en förbrukning på 6-7liter i timmen. jag sänker volymen och det blir direkt 0 liter i timmen. Det visar sig att vibrationerna från baslådan orsakar detta och jag sänker volymen igen och bankar kraftigt i skrovet med knytnäven och vipps så börjar den dra soppa igen. Min fundering är händer samma sak när man kör? spela stereo gör man ju kanske inte på full volym när man kör alltid men jag tänker mer på vibrationer av vågor mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tfrisk 1 Postad 21 Februari , 2010 Festligt fenomen! Låter som en klockren fråga att ställa på något amerikanskt diskussionsforum, typ THT. Samt ett mejl till svenska generalagenten... Lycka till och berätta hur det går! /T Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 22 Februari , 2010 ja det vore skitkul att ställa den till Garmin. Det ska jag göra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 22 Februari , 2010 Undra om den protesterade mot den dåliga musiken..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 22 Februari , 2010 Haha ja antgligen en protest mot den gamla slagdängan. Leila K förbrukar andra saker rätt hårt har jag läst, mest i pulverform.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 22 Februari , 2010 Ha ha! ja hon har nog tagit ett par i sina dagar. bra musik eller inte kan man ju diskutera men det är fan tryck och tempo i den låten. Ta fram den på en fest och alla blir glada och vill dansa. ungefär som att ta fram en låt med Dr Alban ingen tycker det är bra men alla blir glada och dansar. själv är det humöret som styr vad jag lyssnar på och jag tackar gud för spotify och iphone som gör att jag har all musik jag kan önska i båten i bilen hemma på fester i skogen ja vart som helst helt enkelt. Men nu åter till ämnet. Jag mailade samma fråga till Garmin suport och fick ett mycket kryptiskt svar vilket var ganska väntat. Lika dumt som man frågar får man svar. Så här skrev dom. Hej Daniel, Nej det bör den inte göra. Jag kan tänka mig att viss störning kan förekomma vid användning av annan elektronisk utrustning i närheten. Låter ytterst märkligt att det skulle kunna ske vid att du bankar i skrovet. Det bästa sättet att ta reda på detta är helt enkelt ta en tur med båten och se hur den beter sig. Med vänlig hälsning/Best regards Kathleen Garmin Sverige-Support Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tfrisk 1 Postad 22 Februari , 2010 Här kommer ett par svamliga teorier: 1. Kan det röra sig om någon form av resonansfenomen? Musiken svänger i takt med egensvängningsfrekvensen hos flödesgivaren. Högre musik borde då ge ett högre flödesutslag. Hur den akustiska/mekaniska kopplingen mellan flödesnissen och högtalarna överlåter jag åt någon med mer kunnande kring audio och mekanik... Kanske uppför sig båten helt annorlunda i vatten vad beträffar de akustiska egenskaperna (vägarna mellan högtalare och flödesgivare) varför problemet är tydligare till lands än i vattnet. 2. En liknande teori men på det elektriska planet, möjligen lika (0)sannolik som den ovan nämnda, är att högtalarkablarn och flödesgivarkablarna (antingen signalkabeln, eller dess matning) ligger för nära varandra och influerar varandra. Det kan man kanske lätt inspektera? Vad har du normalt för föbrukningssiffror med motorn igång? Motsvarar 6-7 l/h tomgångsfart eller marschfart eller högre? Man borde kunna dra någon slutsats av om liten störning ger litet utslag, eller om liten störning ger stort utslag... Mvh Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser