Gå till innehåll
måndag 15 september 2025
jalis

Vindinstrument

Rekommendera Poster

Hej ! Jag undrar om det finns ngn som har köpt nytt vindsystem/elektroniskt till båten sin och kan ge lite info om denna. Typ. Nexus, etc.

Se gärna min tråd vindinstrument tidigare....

/Micke

S- 38 Hållidej

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi är på väg att köpa ett nytt Nexus vindinstrument igen. Var nöjda med det på förra båten. Kommer att köpa en med kabel då den lilla solcellen som sköter elen till den trådlösa inte räcker till på vinterhalvåret och vi vill kunna segla med vinddata även i nov-dec. Så det är ett tips till dig om du tänker ha lång säsong.

Nexus passar oss fint då de har stora och tydliga displayer jmf tex Garmins nya serie där en stor del av ytan upptas av knappar. Men snygga är dom och ger mer data med lufttryck och grafer.

Raymarine har vi ingen erfarenhet av.

Obs! Inte ens ett Nexus vindinstrument med kolfiberpinne håller för att segla in i NockebybronOskyldig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var illa. Jag köpte en Nexus med trådlös givare bara för att lippa dra kabel i masten nu till våren. Skulle man inte kunna koppla in ström via kabel till masttoppslanternan texoch ladda batteriet i vindgivaren på dt sättet.

Cia - var ligger Nockebybron - om man skulle vilja testa!?

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Borde gå att göra om solcellens system är 12V. Annars får du sätta dit en transformator så det blir rätt ström. Detta enligt gubben.

Nockebybron ligger på vägen från inre Mälaren till Stockholm, öst om Drottningholm (precis där det står Drottningholm på kartan).

Man kom under med förra båten om man valde rätt spann vilket min svåger som lånat båten inte gjorde. Förvånad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En liten solcell ger mycket liten ström så ett motstånd av lämplig storlek skulle nog räcka. T.ex att när huvudströmbrytaren slås på laddas instrumentet även med en svag ström från batteriet på båten.

Annars kan man mäta spänningen eller kolla i nån specifikation vad instrumentet ska ha. Det finns kanske nån ingång för yttre spänning. Det måste väl vara konstruerat för användning mörkerhalvåret även.

En halvledarkrets som gör om spänningen till 5V finns på Elfa. Kallas spänningsomvandlare (likspänning). Transformator är för växelström enbart.

Elfa är med på båtmässan i Göteborg i år faktiskt. Det blir mer och mer elektronik i båtarna och värt ett besök i deras monter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Å andra sidan har jag av bitter erfarenhet genom livet lärt mig att; Om nåt fungerar, så rör det inte Så jag monterar min masttoppsgivare och kör tills det uppstår problem. Om jag kommer ihåg det skall jag kila ner i källaren (när jag kommer hem) och kolla om en ombyggnad till yttre spänningsmatning låter sig göras utan att förstöra vindgivaren. Fast man bör nog vänta tills garantitiden gått ut och det uppstår problem.

Nu är nog Nockebybron inte nåt problem för min del, fast nog hade det varit intresant att segla i Mälaren nån sommar. Det var faktiskt på gång sommare 2005, men av olika anledningar valde vi att segla hem båten till västkusten igen. Fast man vet aldrig. Tackar varje år nej till land- och sjöplats på Svinninge, där jag hade båten tidigare, men jag står kvar i kön.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har vi snart två oumbärliga produkter till vår firma. Men som jag skrev i mitt tidigare inlägg skall jag kolla på vingivarn, sen fär jag utvärdera under nästa höst om det är något problem för min del.

På grund av dålig planering i Maj 1974 är jag tvungen att va i Stockholm under hela den tiden Göteborgsmässan varar. Det skall bli intresant att se vad som gör att jag inte har möjlighet att åka till Stockholm under tiden mässan där pågår. Just nu förstår jag inte vad det skulle kunna va, men det är ju tre veckor dit, så nån skit kan väll alltid dyka upp.

Det kunde va intresant att kolla med nån som säljer instrumentet.

Jag har haft vindinstrument i tidigare båtar. Det finns en stor nackdel med att ha ett vindinstrument;

Om man är ute och seglar och man tycker att det blåser småspik så kan man ju alltid säga när man berättar om sin seglats det blåste 20 sekundmeter. Har man haft ett vindintrument kanske man inte kunnat uppsaktta viden till sådana värde utan bara kallt konstatera att det bara blåste 15 m/sek - i byarna. Sånt befrämjar ju inte historieberättandet

Å andra sidan kan det ju va som för mig sommaren 2007. Seglade från Danska Tisted till Jegindö. En seglats på ca 25 distansminuter. Det blåste bra, men det var sjölä. Gick enbart på revad kryssfock och gjorde maxfart. När jag kom fram frågade jag hamnkaptenen om han visste hur mycket det blåst. 20 till 25 m/sek blev svaret. Hade jag haft ett vindinstrument och vetat hur mycket det blåste hade jag nog legat kvar i hamnen och gått misste om en härlig seglats och dessutom en bra, sann, historia. Allt har sina för och nackdelar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...