Gå till innehåll
onsdag 03 september 2025
klarrej

dåligt oljetryck vid start på v8 mercruiser

Rekommendera Poster

Jag har ett problem på min mercruiser v8 5,0 från 1999.

när jag skall starta så måste jag dra väldigt länge på starten för att jag skall få upp oljetrycket. och eftersom det sitter nån spärr i motorn som inte låter motorn starta utan oljetryck så blir detta ett problem. det är inte så kul när man knappt får igång motorn ute på sjön på ett par minuter.

grejen är att när den väl har startat så har jag jättebra oljetryck.

har idag en 10 olja men funderar på om det kan bli bättre med en 15 olja...

någon som har erfarenheter av detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du forsökt att koppla ur oljetryckskontakten?

Du har förmodligen en förgasarmotor som i sig kan vara ganska svårstartat när den är kall,

Senast ändrad av BerraS | 11 februari 2010 | 09:45

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker detta låter mycket märkligt. Är du säker på att det inte är så att bensinen förångas från motorn och avsaknad av backventil gör att soppan går tillbaka ner i tanken och det är därför den inte startar förens du fått upp soppa igen (rätt vanligt) Pumpa ett antal gånger på gasen (ca5) innan du startar. Har du testat det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag är ganska säker på att det är oljan pga att det låter en varningssignal. sen har jag haft en mekaniker som menar att det är oljan. han sa också att jag inte skulle pumpa eftersom den kunde bli sur. jag har haft en del problem och provat massa varianter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nej det har jag inte provat. du menar givaren som känner oljetrycket för att lura motorn?

blir jag inte av med oljetrycksmätaren då också?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Berra menar nog tillfälligt att koppla bort den för att ev lokalisera felet.

MVH HenkeCool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varningssignalalen låter på alla tills motorn startar bara som ett kvitto på att den fungerar. Irriterande och många har gjort som jag och kopplat bort den för att slippa tjutet. Detta kräver dock att man håller koll på mätaren. Pumpa skall du för att få upp soppa till förgasaren om du har det som jag beskrev det. Skulle du pumpa för mycket så den blir sur så är det ingen fara. Bortkopplad växel och full gas så startar den efter att ha varit sur.

Tror inte ett dugg på att det har med oljan att göra. Snackade även lite med en av verkstadskillarna här och även han skakade på huvudet åt det och trodde mer att problemet låg i det som jag beskrev. Detta är ett rätt vanligt fenomen på V8

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska väl tillägga att du antagligen har en chok som felar eller står felinställd. Den är bortkopplad på min eftersom den gärna ville gå i när jag inte alls ville och då blir allt som du beskriver det. Pumpa efter att du legat still så skall du se att allt rockar loss.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok låter intressant. vad tycker du att jag skall välja för olja när jag byter nu, 10w eller 15w?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jepp, bort med choke (om du inte vinterkör förstås Obestämd)!

Har en 5,7 -98 som strulade på samma sätt, nu pumpar jag några gånger så hoppar den igång på en gång utan trubbel, även när den är kall och har stått ett par dagar eller vecka.

/Perra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej. Oljetrycksmätaren fungerar ändå. Det är två olika givare. Så det går bra att bygla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

grejen med min är att man kan tydligt se sambandet med oljetrycket och när den tänder om man tittar på mätaren. man drar på nyckeln ett tag utan att tryckmätaren går upp, och sen så fort den går upp så tänder motorn.

men jag antar att jag får prova att byta olja och sen försöka testa lite olika startvarianter och se om jag kan få ordning på det...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oljetrycket är lågt tills motorn startar så allt är som det ska där.

Det han menar med bort med choken är att du kopplar bort den. Nu tror jag att du redan har något knas där men du har antagligen den elektroniska. Den sitter på sidan av förgasaren och lossas med 3 skruvar och sedan kan du vrida den så att antingen den blir bortkopplad eller så ställer du upp den så den går som den ska om det inte är något övrigt fel på den. Ta bort flamskyddet, starta motorn och se så att spjället är stängt. När motorn går upp i tempratur så skall det öppnas. Jag tror ditt står öppet hela tiden och därför har du det problem du har. Som jag sa tidigare. Pumpa några gånger så kommer det att gå. Som du beskriver oljetrycket så är allt som det ska.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...