algren 0 Postad 3 Februari , 2010 Jula säljer marinbatterier för 799 kr, är det ok att köpa dessa, någon som provat? Jag behöver ha två, ett till motorn och ett till förbrukning. Tacksam för svar och tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 20 Postad 3 Februari , 2010 Annars har biltema batterier som flera har varit nöjda med bla jag. Finns en tråd lite längre ner Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 3 Februari , 2010 Finns flera gamla trådar som behandlar allt mellan himmel och jord om batterier, sök på marinbatteri, AGM etc. Batterier brukar annars vara en typisk lockvara i samband med mässorna, tycker inte att Julas priser stack ut något särskilt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pheubus 2 Postad 4 Februari , 2010 Det brukar inte vara någon större skillnad på tradionella blysyrebatterier. Priset brukar variera med hur många amperetimmar man får ut. Om du planerar att äga båten längre än 5 år skulle jag nog välja agmbatterier eller djupcykelbatterier (de är dock högre än vanliga) eftersom de håller längre och har bättre prestanda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vegabjorn 18 Postad 4 Februari , 2010 Mer om Batterier http://www.batteknik.se/forum/viewtopic.php?t=545 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 6 Februari , 2010 Julas batteri är ett startbatteri och ska inte användas som förbrukarbatteri. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 6 Februari , 2010 Är det så stor skillnad på batterier? Har för mig att startbatterier är optimerade för höga strömmar. Djupurladdningsbatterier har extra utrymme i botten så det kan trilla av lite oxid från djupurladdningar utan att cellen blir kortsluten direkt. Men i övrigt är kemin i batterierna samma, väl? Blyplattor i syra, teknik från 1800-talet. Alla batterier ska förstås skötas dvs hållas laddade och med syranivå över plattorna om de är öppna. Betalar man fullpris så ska man nog köpa rätt sort. Men om man trillar på ett nytt batteri t ex får ett mer eller mindre gratis så ska man inte låta bli bara för att det råkar vara startbatteri och man behöver ett förbrukningsbatteri? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 6 Februari , 2010 JA det är stor skillnad och ett startbatteri håller inte länge som förbrukningsbatteri! Ditt råd är dåligt och det är bortkastade pengar oavsett pris. Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenbja 9 Postad 7 Februari , 2010 Biltema fritidsbatteri har funkat kanon i massor av år /Kenbja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser