Gå till innehåll
måndag 13 oktober 2025
ceenode

Väder och vind mellan syd Afriak och Amerika!

Rekommendera Poster

Hejsan!

Jag tillhör ett gäng som håller på med alternativ teknik/utveckling (www.mepprograms.org), och vi har nu börjat planera en långresa med ett antal båtar. Det gäller små motorbåtar som tål mycket stryk, dom är också helt och hållet vattentäta (lucka i taket), gör drygt 45-50 knop. Vi skall ta oss från ön Gotland till syd Amerika. Jag började fundera lite på dom vatten som rör sig där imellan, och väder och vind. Sträckan där vi tänkte köra över är ifrån Dakar - Fortaleza, drygt 2200-2300 kilometer om man använder sig av dom öar som ligger i närheten, att mellanlanda på.

Är det någon här som har erfarenhet eller känner till väder och vind där, vi behöver ca: 50-60 timmar lugnt vatten för att kunna droppa över. Är det ovanligt att vattnet ligger lugnt så pass länge är väl frågan, samt, vilken period är detta säkrast, vår, vinter, sommar etc???

Tackar vänligen för svar!

Må gott, och God Jul på Er!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen erfarenhet personligen men vet att just nu seglar de flesta över. Orkansäsongen är över men det går säkert bra längre fram också då nästa säsong inte börjar förrän till sommaren.

Googla på doldrums. Det är ett stiltjebälte som går tvärs över Atlanten. Alla seglares mardröm men er frälsning kanske. Kom dock i håg att ingen vind inte betyder att det inte finns vågor. På ett så stort vatten som Atlanten kan det gå en rejäl svinga från väder långt borta.

Varför ska ni göra detta. Effektiva motorer/alternativa bränslen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan o tackar för svar!

Vi arbetar som jag sa med alternativ teknik för det mesta, tar fram nya lösningar etc. Den här gånger är det dock mer eller mindre en fråga om äventyr och en paus i arbetet. Vi har länge diskuterat en längre tripp, men har inte luskat ut hur och vart, vi vill ha ut så mycket som möjligt givetvis.

Vi har ett par lösningar som liknar segelbåtar i funktion, men nu är det en fråga om lite snabbare grejjer, ett transportmedel som tar sig fram så snabbt och billigt som möjligt.

Vi tänkte också åka runt och göra lite reklam för det vi pysslar med, så en tur ifrån Swe längs kusten ner i Europa låter som en fiffig lösning, heller lägga pengar på soppa än reklam.

Grundtanken är att vänta tills vattnet ligger stilla, sen skynda sig från punkt till punkt.

Vi testar också i samma stund matrix komposit, krysslagd foam/plats.

Tackar vänligen för infon, skall surfa lite på det du rek...

Må väl!

Senast ändrad av ceenode | 15 december 2009 | 07:02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Doldrums som Cia pratar om ligger runt ekvatorn. På norra sidan blåser nordostpassaden och på södra sidan blåser sydostpassaden, de möts vid ekvatorn. Tiden för översegling är november till april. Atlanten är väl aldrig helt stilla, men borde vara tillräckligt för er. Googla också på passadvindar.

Hur kommer ni hem igen? Båtarna på fartyg? eller samma väg tillbaks?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi skall vara borta i upp till ett år, så vi hinner åka tillbaka samma väg, vi behöver också testa utrustningen ordentligt innan vi börjar sälja dom. Det är alltid samma chargång när man tar fram något nytt, skönhetfel, felberäkningar, motor val, hållfasthet mm. Därför tänkte vi köra en bra bit innan vi tar oss över.

Vi har också en följeslagare som flyger straxt över vattenytan, egentligen ingenting nytt, själva idén, men vi har ändrat på både det ena och det andra, slagit ihop olika lösningar i en. Vi skall också testa en programerbar autopilot som vi nu håller på att planera, om den kommer i och blir färdig tills vi åker vet jag inte, man kan alltid hoppas.

Vatten är inget nytt för oss, men väder och vind är det, allrahelst när man är långt ut till havs, då är det mycket som skall klaffa, det gör det så mycket mer intressant förvisso, spännande!

Höga hastigeheter bör man ha respekt för när hjälpen är långt borta. Så det är väldigt viktigt att vi vet vad vi pysslar med i och med väder och eventuella stormar, höga vågor etc.

Må väl så länge!

Senast ändrad av ceenode | 15 december 2009 | 08:55

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spännande.

Antar att ni kommer att lägga upp information om resan på någon hemsida.

Glöm inte att tipsa om den här på forumet under övrigt när det är dags att ge sig av.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tipsa om denna webb kan vi göra ganska snart, vi har nu 106 000 hits på nån månad, helt otroligt må jag säga. Vi behöver bara pillra färdigt webben lite först, bara en beta som ligger där nu.  Vi la nyss upp lite mer info under nyhetslänken här: www.mepprograms.org

Finns det någon logga man kan använda? Nu bestämmer jag förvisso nåt som jag inte kontrollerat med dom andra, men det är Juletid och jag tyckte jag fick så bra och snabba svar här så, jag får leka lite Jultomte :)

Hoppas vi får iordning på webben ganska snart, vi behöver sätta igång i verkstaden, och då är datorn inte så intressant längre :)

Må väl!

Senast ändrad av ceenode | 16 december 2009 | 07:28

Tror det är effektivare med en banner, om någon kan skicka mig en, eller posta en här, så slänger jag upp den! 60x600, el 60x300 pix...

Senast ändrad av ceenode | 16 december 2009 | 13:25

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...