Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
GjutarJohan

Troll i motorn

Rekommendera Poster

Har fått Aliens i motorn.

Går fint som snus när den är kall,efter ca 20 min så börjar den hacka en del och går bara på 7 cyllar.När vi sen skulle strobba,så gick tändningen från ca 5 grader till 12-14 grader när man tände strobben. Ändrade alltså tändningen med stroboskopet,hade strobb på generatorn. Någon??????

V-P aq 271

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det verkar vara en ganska oseriös fråga, förvänta dig inga svar. skriv utan löjliga och påhittade förkortningar så kanske folk fattar och nån orkar svara.
Tror dom flesta redan fattat att du inte kan ett smack om motorer.

smuggler28 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kopplar inte stroboskoplampan på generatorn. Den ska kopplas till plus å minus på batteriet å till en tändkabel ex 1:ans kabel. Du kan kolla så du har tändning på alla tändkabalar genom att flytta mellan dom och se så lampan blinkar jämt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förtändningnen måste först nollas detta görs oftast genom att koppla ihop två sladdar som kommer ut från fördelaren, exakt hur du gör på din motor bör du kolla i servicemanualen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag formulerar om frågan åt dig, så kanske Smuggler också förstår vad du menar och kan komma med ett vettigt svar istf onödigt inlägg...

Min motor -en VP AQ271 (Smuggler: Detta betyder att det är en Volvo Penta Aquamatic, modell 271) -går jättefint innan den kommit upp i drifttemperatur. Efter ca 20 min (min=minuter i detta fallet, så det inte missuppfattas av Smuggler) börjar motorn hacka och går på 7 cylindrar. När vi skulle kontrollera tändinställningen med stroboskoplampa verkar tändningen ändras från cirka 5 grader F.Ö.D (OBS Ingen påhittad förkortning) till 12-14 grader när man sätter på stroboskoplampan. Jag har kopplat stroboskopet till på generatorn. Kan någon hjälpa mig?

 

Som tidigare påpekats har du kopplat lampan fel till att börja med. Och tändinställningen kan inte4 fysiskt ändras för att du aktiverar lampan, så börja med att koppla lampan rätt och se vad du får för värden. Tänder inte motorn på en av cylindrarna kan du ta reda på vilken det är genom att som föreslagits, koppla lampan på en kabel i taget. Har du samma jämna blink på alla, så kolla varje stift, ett i taget.

Nånstans att börja iallafall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom flesta förstår nog förkortningarna. Du orkade ju tillomed svara utan att fatta alls vad han skrev, så det kommer nog svar vad det lider. Om du bara kan svara på ett sånt drygt sätt, varför oht skriva nånting alls?

Om inte TS kan ett smack om motorer... so what? Han frågar troligen för att han inte vet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket fullständigt onödigt svar! Om han kunde motorer skulle han knappast ställa frågan! Är inte detta forum till för amatörer likväl som proffs eller??? Visst kan det te sig onödigt att ställa enfråga med ett flertal slanguttryck men jag är rätt säker på att du förstod vad han svarade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...