KillerBoo 58 Postad 26 Oktober , 2009 Jag har sedan jag skaffade min Maxi77 längtat efter ett rullsystem. Tyvärr är det ju mycket man vill ha, och pengarna räcker inte till allt. Bestämde mig iaf efter mycket dividerande och en hel del sökande här på MG för att montera en CU-rulle. Även om en del dissar den totalt så beröms den av vissa också så.... jag tyckte att det skulle vara värt 2000:- för att testa iom att jag ju skulle kunna använda befintliga försegel och däremd bespara mig en massa pengar i första stadiet. Sagt och gjort, rullen beställdes och dagen efter att jag fått paketet på posten skred jag och en kompis till verket. Att det skulle vara såpass bolt on som företag ger sken av kan jag iaf direkt dementera. Åtminstone på min Maxi (med den äldre, svarta PP-riggen) fanns ingenstans att fästa toppsvirveln Iom att förstaget försvinner in i masttoppen kunde jag inte göra som arbetsbeskrivningen gjorde gällande, nämligen att sätta svirveln mellan masttopssfästet och förstaget. Det löstes gm att istf att enligt beskrivningen sätta ett kaus och wirelås i underkant (för att kompensera för den längd rullsystemet bygger) så kapades förstaget ca 150 mm från toppen istället. Wirelås o kaus monterades på den korta stumpen som sitter fast i masttoppen och förstaget vändes helt enkelt upp och ner så att toppsvirveln kunde monteras mellan presshylsan på staget och kauset i masttoppen. Sen var det ju ett elände att stå i mastkranen och få till det utan att tappa prylarna i sjön... So far so good. Nu kom nästa problem, nämligen att eftersom vi ju var tvungen att montera ett kaus och wirelås extra -för att fästa förstaget mot rullen- så blev förstaget helt enkelt blev i kortaste laget. Upp i toppen igen, lossa på wirelåset, justera så att stumpen blev så lång som möjligt och sedan ner igen. Nepp, fattades fortfarande någon liten bit för att man skulle känna sig bekväm med wirelåset. Rota i reservdelslådan, fram med en vantskruv snäppet längre än den befintliga och vips så satt grejerna på plats. När vi sen skulle hissa seglet visade det sig att det var preciiiiis på f''t-håret att det blev bra. Hade vi kapat lite till så hade hela skiten blivit för kort jfrt m förliket på största genuan och vi hade inte kunnat hissa o sträcka seglet ordentligt. Nu gick det bra ändå. Provseglade lite igår, och ytterligare ett par timmar idag och det fungerar perfekt. Skönt att kunna rulla in och ut seglet och slippa ränna på fördäck för att hissa när man är själv ombord. Vet att Toaen här på MG inte gillade CU för att han tyckte det var svårt/omöjligt att rulla in när förstaget var ordentligt sträckt, men det har iaf inte jag märkt någon tillstymmelse till. Men, till er som funderar på CU-systemet: Var noga med att om inte förstaget går att lossa i masttopeen; Kapa så nära masttoppen som möjligt, så att inte avståndet mellan toppsvirvel och rulle blir för kort. Själv ska jag ändå byta förstaget då jag kände att det på vissa ställen var raspigt vilket jag med min begränsade erfarenhet antar måste vara illa? Även om inga kardeler var av (än) så kan det ju inte vara bra för seglet när förstaget känns som stålull. När jag då byter så ska jag se till att på presshylsor i båda ändarna, samt en kort stump att montera i masttoppen. Som det nu är, oerfaren som man är, så känns det inte helt hundra att lita på att ett litet wirelås håller... även om det kanske är att vara orolig i onödan?? Någon som vet? Nästa grej blir ju ett kapell till förseglet. Får se till att lösa det under vintern, med några öl och en symaskin Något tips att tänka på? Hur ser ett sånt kapell egentligen ut innan det är hissat- Ska det stängas till med dragkedjor, snörning eller kardborreband? Resår eller hur löser man det i toppen, för att slippa få en massa onödigt vatten innanför? Tilläggas skall att ovanstående nog låter värre än det var. Vi tog inte ner masten och har aldrig gjort något liknande förr, men det tog oss (2 man) lite drygt 4 timmar att göra klart, så det var ju inget maratonjobb direkt. Även om det kändes så i duggregn o småkyla... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 26 Oktober , 2009 Jag håller på med att samla ihop material till mitt genuakapell. Just nu letar jag efter dragkedja, en 10-meters delbar kostar en del. Så kanske blir det i mindre sektioner. Kapellen är gjorda med dragkedjestängning på ena sidan och sen dragsnöre på andra sidan. Jag kommer att lägga upp mitt arbete på bloggen. Kommer väl att börja att sy det hela om några veckor. Edit: Nu är 10 meter dragkedja hittad :-) Till ett bra pris dessutom - Stoff & Stil is da plejs. Senast ändrad av pgh73 | 27 oktober 2009 | 21:56 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 26 Oktober , 2009 Ser fram emot att följa projektet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 2 Postad 26 Oktober , 2009 Fint fixat! Men... Jag höll på att sätta kaffet i halsen när jag läste om virelåset. Menar du att du har skarvat ett förstag med virelås? Modigt Du har rätt som känner dig lite tveksam, det finns en anledning till att man använder pressade pryttlar i riggar. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 27 Oktober , 2009 Ja, jag gjorde ju det... Installationsanvisningen sa att jag skulle göra det och jag utgick från att dom borde veta vad dom pratar om.. Men som sagt, jag var tveksam redan innan och tveksamheten blev större o större ju längre tiden fortskred. Men men, nu är det i princip slutseglat för säsongen och nytt förstag ska beställas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sueco 6 Postad 27 Oktober , 2009 är man duktig kan man ju alltid splitsa vajern Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 27 Oktober , 2009 På vår koster sat förstaget med tredubbla wirelås under däck! det höll inte! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 27 Oktober , 2009 Hmmm, det avgör det hela definitivt..., men hur faen kan tillverkaren av systemet rekommendera -tillochmed uppmuntra till- att man monterar med wirelås??? Det blir ett mail eller ett telefonsamtal dit imorrn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 9 Januari , 2010 Nu är mitt arbete igång med att sy genuakapell. Jag började idag med att sy själva strumpan. Allt dokumenteras på http://accent26.wordpress.com/ Slänger med en bild också Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 10 Januari , 2010 Mailade du eller ringde? vad svarade de i så fall? tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 10 Januari , 2010 Även jag har en CU-rulle monterad sedan förra året och jag hade oxå wirelås på min utan att ha haft några problem med att det skulle glida eller konstra sig. Seglade även Tjörn Runt med de vindar som var på 10-14 m/sek. Lite oroad var jag men efter en översyn så funkade även det. Till kommande säsong ska jag oxå beställa ett nytt förstag för att vara på den säkra sidan. Bilden från Tjörn Runt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 10 Januari , 2010 Fick inte med bilden, så vi provar igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 10 Januari , 2010 Jodå, jag mailade dem och enligt svaret ska det inte vara några som helst problem med att använda wirelås.. Det må vara hursomhelst med detta, men nybliven seglare som jag är så ser jag spöken var gång nåt verkar mindre bra.. så jag monterar nytt förstag i vår. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 10 Januari , 2010 Fördelen med att montera med wirelås första året är ju att man kan kolla att man får rätt längd, som man sen kan ha som mått när man pressar det nya.Det är inte fel att byta vant och stag ibland. Mina är från 1979. Nu är de nog inte seglade med så mycket, men åldern tar väl ut sin rätt - det märks i alla fall på skepparn. Jag köpte nytt förstag och ny plastimorulle hos Hjertmans i Göteborg förra veckan. Fick det pressat bara i ena änden. I andra ände sätter jag en ögleterminal http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=1184&artname=Ögleterminal&sok=terminal och kan på så sätt anpassa längden. Skall inte ha nån vantskruv utan skall mäta in förstaget exakt. Inspänning blir med akterstagets vantskruv och en ny akterstagssträckare. Som alternativ till att använda wirwlås kan man ju montera en terminal. Den dras fast med enbart skiftnyckel och påstås va lika hållfast som ett pressad ändstycke. (!?) Men det är nog betydligt billigare att leverera med ett antal wirwlås a 35 kr än två terminaler som kostar 338 kr/st. Det skall bli intresant till våren när jag monterat den nya plastimorullen att se vad det är för fel på min CU-rulle. Funderar på ett specialbeslag i masttoppen att hissa CU-rullen mot om jag kan fixa till den och bygga om den till hissbar Genackerrulle. Sen kan jag köra med tre rullar. Det är inte många som har tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser