Gå till innehåll
torsdag 11 december 2025
Gäst Jonas

Kylproblem AQD40A

Rekommendera Poster

Gäst Jonas

Motorn är en AQD40A -83, ca 1200 h. Vid varvtal upp till 2900rpm ligger motortempen på ca 80-85°C, men om varvtalet höjs ytterligare börjar tempen sakta att stiga. Impeller ok, filter ok, värmeväxlare kontrollerad/genomspolad inför denna säsong. Tacksam för ideer och förslag på troliga orsaker, samt kontakt med någon med likande erfarenheter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders D

Kontrollera vattenintag, från bottengenomföring till impeller. Ur en vattenpump har jag plockat en fylld hand med impellerskrot som proppade igen pumpens intag. Vidare skall du kolla avgaskröken så att vattenkanalerna på denna inte har slaggat igen och hindrar vattnets utlopp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Larsa Andersson

Hejsan! Enligt instruktionsboken för nämnda motor nämns (förutom det du kontrollerat) - felaktig nivå i färskvattenssytemet - felaktig termostat - luft i färskvattensystemet Lycka till Mvh Larsa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Patrik Kristiansson

Hej! Hade liknande symtom på min MD21B och det visade sig vara igensatta kanaler i avgaskröken.Kanske är samma problem på din motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Knut Hammer

Hei. Jeg har hatt tilsvarende problemer på min Volvo TAMD 30A. Hos meg løste problemet seg etter at jeg kjørte igjennom både saltvannsiden og ferskvannsiden av kjølesystemet med et rensemiddel som heter Systemrens. Jeg vet ikke om det er i salg i Sverige men det selges i store mengder i Norge. Det er dyrt, ca. kr. 200 pr. liter og du behøver 15-20 % blanding. Hos meg sank temperaturen på maksfart fra 92 grader til 82 grader. Det beste er at det nesten ikke krever arbeid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har själv en sådan motor med samma problem. Efter att ha renat både vattenkylare, oljekylare, inspekterat färskvattenpumpen, bytt impeller i sjövattenpump, luftat kylsystemet korrekt så fick jag tipset om avgaskröken via detta forum och den var totalt pluggad. Kröken är mantlad och kylvattnet går in i avgaserna via ett dyssystem. Den är lätt att ta bort och inspektera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kliver på denna tråd då jag har samma problem men en aqad40. Två frågor som jag funderar kring. Kan man ta bort avgaskröken för inspektion då båten ligger i sjön? Kan impellern slira på axeln i dessa motorer så att den inte pumpar som den ska?

Senast ändrad av Botved | 02 augusti 2010 | 12:17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
På 2001-10-13 på 10:33, Gäst Knut Hammer säger:

Hei. Jeg har hatt tilsvarende problemer på min Volvo TAMD 30A. Hos meg løste problemet seg etter at jeg kjørte igjennom både saltvannsiden og ferskvannsiden av kjølesystemet med et rensemiddel som heter Systemrens. Jeg vet ikke om det er i salg i Sverige men det selges i store mengder i Norge. Det er dyrt, ca. kr. 200 pr. liter og du behøver 15-20 % blanding. Hos meg sank temperaturen på maksfart fra 92 grader til 82 grader. Det beste er at det nesten ikke krever arbeid.

Tråd gammal som satan i gata , men tar upp den ändå... Jag har ramlat på detta med systemrens, och undrar om det är någoni Sverige som använt detta för att göra ordning kylsystemet med oljekylare och värmeväxlare (tmd 40b, -85 års modell). Har problem med tempen över 3000 varv, och undrar om detta medlet systemrens kan vara något att satsa på - Eller om nån vet om det finns liknande medel i Sverige?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...