Gå till innehåll
lördag 01 november 2025
Koster69

Propellerval till VP MB10A

Rekommendera Poster

Min motorseglare (trä) har en vp MB10 A och den går 5,5 knop och den är 7,7 m lång. Nu undrar jag om jag kan få upp den till ex 7 knop med en annan propeller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket väger båten och vad har du för propeller idag, 2-bladig eller 3-bladig?

Du borde ju kunna få lite bättre fart, om inte båten är väldigt tungdriven och det inte är allt för mycket motvind iallafall.

Senast ändrad av No_jah | 14 oktober 2009 | 16:53

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varvar inte motorn ut?

Sätter sig aktern ordentligt när du har full gas?

Lite snabbar ekan du kanske få den att gå om något av ovanst. inte är uppfyllt. Annars låter väl inte 5,5 knop helt galet tycker jag. 7 knop är nog omöjligt.

Vår båt har en 23 hk och gör 6,5 knop. Möjligen varvar den inte ut riktigt så den kanske skulle kunna gå lite fortare men det känns bra med lite lugnare motor=lägre varv. Den är 9,3 m men rätt bred 3,15m. 5 ton.

Viktigt är vattenlijelängden. Farten i knop är ungefär som vattenlijelängden i meter har jag läst nånstans. Jag gissar att även bredden spelar in men det handlar väl om att båtarnas skrov  brukar ha vissa proportioner. Man kan ju t.ex se att kattor kan gå gruvligt fort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

båten väger kring 3000-3500 kg..den har 3 bladig propeller..de finns varv i motorn.Känns som om de skulle finnas mera fart i båten..om skulle försöka med högre stigning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...