Gå till innehåll
tisdag 16 december 2025
millenium

flytbojjen på bommarna vad fylla dessa med?

Rekommendera Poster

Jag har i helgen tagit upp mina två bommar och märkte då att bojjarna sugit i sig en del vatten, vad kan man ersätta detta originalskum med? En tanke va att öppna upp bojjen i nederkant  och sen fylla bojjen med ecoprim och köra fogskum i alla skarvar så att det sitter fast, är detta en bra iden lr har ni några bättre förslag?

Köpa nya är inget förslag då det kostar för mkt och bommarna tillhör min hamn och dom står inte för kostnaderna just nu, det handlar om 4st 60lit bojjar

Vet nån hur man lättast får ut skummet som den är fylld med idag? går den lösa upp med bensin? det finns ju ett litet hål som man kan fylla på i :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte testa med t.ex en stor innerslang till en bil eller traktor.

Lätt att fylla med luft och lätt att byta när tidens tand har tagit den.

Min erfarenhet skum är att det med tiden blir genomsurt. Det håller bra ett tag med tar mer och mer vatten för varje år. Det har väl med garantier att göra. 1 års garanti klarar de flesta material och leverantören är glad.

När det kommer nya material låter det ofta som att nu håller det mycket bättre.

Det tar tid att överbevisa det påståendet. Sådär 20 30 år vill man ju gärna att det ska hålla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra förslag, en slang får jg ju i hålet som finns redan men hur är det med lyftkraften luft kontra skummet? Det kanske är likvärdigt lr vad tror ni?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du får bort det mesta vattnet så får du nog bättre lyftkraft än med halvfullt skum. Inte sällan man ser y-bommarna saggar allt djupare i hamnarna.

Kanske dags för ett extraknäck. Åka runt med slang och kompressor och göra lite ansiktslyftning på Y-bommarna.

Eller ska man kalla det för inplantat. Med extra tryck så blir det mer som en slags förstoring.

Plasten kan nog tåla lite övertryck.

En man som badade en gång i antiken upptäckte att det rann ut lika mycket vatten som han vägde.

Han startade småningom en utombordarefabrik som senare köptes upp av Volvo. Eller är jag ute och cyklar nu igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...