Gå till innehåll
fredag 23 januari 2026
jannelu

Luftning av vattenburet värmesystem

Rekommendera Poster

Hejsan!

Jag har en dubbelruffad 30:fots motorbåt med en Merca diesel och ett vattenburet värmesystem som jag inte får snurr på.

Det sitter en Webasto top E 4 kw värmare i den som verkar funka bra, den startar och går helt ok.

Slangarna blir varma men någonstans på vägen så blir det stopp eftersom radiatorerna är iskalla och jag misstänker att det är luftfickor som hindrar vattnets circulation.

Det sitter en inbyggd fungerande circulationspump i värmaren att det finns 2 ytterligare circulationspumpar som jag tror fungerar som dom skall.

Jag borde kanske också nämna att det även är gångvärme i båten, sötvattenkylningen går till en värmeväxlare som växlar ut till värmesystemet men jag får ingen värme från gångvärmen heller, jag har kollat circulationen och det verkar vara bra tryck när man prövar att öppna någon anslutning, det sprutar en stråle så circulationen verkar funka helt ok.

Jag har med skräckblandad förtjusning följt Luffarns alla vedermödor och han hade ju samma värmare som mig!!! Peppar peppar, hoppas att jag inte behöver byta värmare som dig Luffarn!!!

Jag tror i alla fall att det är luft i systemet och jag har prövat att lufta genom bla luftnipplar som sitter på radiatorerna men jag får inget tryck dit så när jag öppnar nipplarna så händer absolut ingenting, det pyser inte och ingen glykol kommer heller.

Om jag följer slangarna så kan jag känna hur dom på sina ställen helt plötsligt blir kalla från att ha varit varma och goa, är det luftfickor???

Jag inser att det är för lite glykol i systemet.

Är det någon som har något tips hur man ska lufta och fylla systemet på bästa sätt?

Mvh Janne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något som kan vara värt att pröva är att:

koppla en slang på avluftningen på ett element (öppna avluftningen, trä över slangen, se till att det blir tätt genom att linda exempelvis vulktejp runt hela paketet)

Koppla andra änden av slangen til en *undertryckskälla* typ dammsugare (helst via en genomsiktlig behållare så du ser när vattnet kommer fram) och -sug- bort luftfickan.

Funkade för mig i vintras när jag skruvat bort cirkulationspumpen..efter återmontering sög inte pumpen vatten hur jag än försökte med lossade slangar här-och-där.

Då satte jag växelvis expansionskärlet under tryck fgör att pressa ner vattnet, sen under undertryck för att suga ur luften (med cirkulationspumpen snurrande).

Efter ett antal sådana växlingar kunde man höra på pumpen hur den ömsöm sög vatten..sedan kom det luft..som sedan hördes bubbblandes i expansionskärlet.

Så, antingen pressar du in vatten så trycks luften ut, eller så suger du ut vattnet (och luften).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...