miblo 0 Postad 13 Oktober , 2009 tja har satt på en ny motor med massor av korrosion första sommaren löst problemet med varför sitter på en rostfri bracket min fråga vad ska man sätta dit för anoder på bracketen tänkte 4 st zink men läste någonstans om magnesium anod kan man sätta dit 2 st av varje ? vad är det för skillnad på zink/magnesium tänkte även måla bracketen med hammarlack eller ? vad ska göras åt motor ? RENGÖRA PLUS MÅLA känns lite bittert med en sprillans motor efter en sommar men bara fixa på en gång vad rekomenderar ni någon som varit med om liknande som det ser ut nu är motorn upp äten om ett par år vill helst göra det ordentligt på en gång alla tips tacksamma Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 15 Oktober , 2009 Låter ju trist och dyrt... Om jag uppfattat frågan rätt så har du en plastbåt och har ersatt inombordaren med en utombordare som hänger på en rostfri konsol (bracket)? Och har båten i bräckt eller nästan sött vatten? Och gissningsvis inte vinklat upp riggen ovan vattenytan, vid långvarig parkering i hemmahamnen? Ifall den rostfria konsolen når ända ner i vattnet och riggen samtidigt lämnas nere, med vattenkontakt, fås nog gärna galvanisk korrosion främst på utbordarens fäste. Är det så? Då är nog medicinen - inbillar jag mig - att: 1. Vinkla upp riggen ur vattnet efter varje tur. 2. Försök bryta konsolens vattenkontakt, den kanske kan kapas nertill eller nåt? 3. Eventuella offeranoder i sötvatten bör nog vara av magnesium och ha god metallisk kontakt med skyddsobjektet. Borde iofs inte behövas extra offeranoder ifall ovanstående är uppfyllt. tycker jag. 4. Har du eller bryggrannarna landström, eller saknar huvudbrytare i kombination med ett elfel, så kan också korrosionen bli snabb. Skulle isf kollat/utfört dessa punkter noggrant. Mvh Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser