Gå till innehåll
fredag 29 augusti 2025
thopal

Ljudsignal vid start av motor

Rekommendera Poster

När jag startar min Mercruiser 7,4 l så ljuder signaler från instrumentbrädan. Är detta varning för lågt oljetryck, låg oljenivå eller hög vatten temp som det står i instrumtionsboken, eller kan det också vara varning för andra nivåer?

Om du vet, förklara tydligt eftersom jag inte är en mekaniker

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

signalen skall sluta efter någon sekund då den är till för att säkerställa att varnings systemet fungerar korrekt. slutar det ej att tjuta så har du något fel tex. låg olje nivå på drevet eller liknande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ursäkta min okunskap då jag är ny båtägare, men var sitter behållaren för drevoljan? Hur ska oljan se ut i behållaren? Finns speciella drevoljor, vilken rekommenderas? Hur ofta ska man fylla på vid normal status? Är det normal att nivån blir låg, dvs är det normalt att få fylla på drevolja?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sitter en plastburk med lock nånstans i motorrummet, oftast fyrkantig och på motorn. Står Drive Lube på locket. Den har två streck för min och max nivå och nivån ska inte sjunka i den utom just efter ett oljebyte. Då är det normalt att det sjunker en del när drevets överhus sakta fylls upp under de första körtimmarna, men sen ska det stabilisera  sej annars läcker det nånstans..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Det tjöt sist också vid start av motorn, men slutade efter ca 30 sekunder, sen var det tyst och motorn gick som en klocka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, Jag har en Mercrusier 5.0 MPI. Det skall bara tjuta när du slår på tändningen under några få sekunder. Det är för att du skall veta att varningssystemet fungerar. Därefter skall det genast tystna när motorn startats. Om de tjuter 30 sekunder efter motorn startats så skulle jag kolla med en verksad vilka larm som kan finnas lagrade i motorns dator.

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...