erikz 0 Postad 10 September , 2009 Hej Vad finns det för erfarenheter av gennakerrullar? Jag funderar på att skaffa och undrar vilket märke och sort jag ska välja. Bra och dåliga erfarenheter både av produkter men även av själva användningen är av intresse. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rgsson 9 Postad 10 September , 2009 Jag har en som jag inte använder. Testade den en gång med blev inte imponerad. Problemet med rullar är att du inte kan justera hornet som sitter fast i peket/fören(?). Vet inte hur mycket det gör, men kan tänka mig att man får skära mera. Det kanske bara jag som är lite anti mot hela gennakergrejen? Har nu skaffat spinnaker med strumpa vilket jag tycker är bättre. Lite krångligare att få upp (strumpan är ett jättelyft) men betydligt coolare. /R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 10 September , 2009 Det är inte bara du! Pratade med en kille från UKSyversen i helgen så vi tänkte beställa en gennaker men han sa att det var mycket lugnare att segla spinnaker så man inte är tvungen att skära så mycket vid vindskiftningar. Med en gennaker tyckte han att det blev ett väldigt ändrande av kurs hela tiden för att få den att stå bra. Vi kommer nog att köpa en spinnaker isället. Har färglagt den för att skicka in för tillverkning. Se bild Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 10 September , 2009 Vi hade en löstagbar gennacker rulle på vår förra båt och vi var nöjda med gennackern, mycket mer lättseglat/lätthissar än spinnacker. Problemet var själva rullningen som alltid lossnade när vi kopplad loss och stuvade ner i segelsäcken. Antaglingen beroende på skärningen av gennackern. På vår nuvarande båt har vi en gennacker på 163 kvm och den är otroligt hanterad. Vi har den med strumpa. Visst är det tungt men fördelen är att jag klarar av att hantera den ensam på däck. De som ciaraud skriver om har vi överhuvudtaget inte haft något problem med. Men löstagbar rulle kommer vi nog inte att skaffa igen, det var för bökigt och trassligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainH 3 Postad 10 September , 2009 Jag har lundhs rullgenaker http://www.lundhsails.se/produkter_segel_rullgennaker.php som finns på denna länk. Det är en bartelrulle med en styv kevlar vire. Fäster den i peket och hissar i spinnakerfallet. Enkelt snabbt att sätta, segla och ta ner. Bekvämt att stuva tar lite plats. Spinnaker och gennaker ersätter inte varandra utan mer kompletterar varandra. Min gennaker har jag valt att skära lite magrare so den är ästan en reacher. Kan bara rekommenderas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikz 0 Postad 11 September , 2009 Tack för svaren så här långt. Jag ska inte ersätta spinnakern utan komplettera. Fler erfarenheter av olika märken/tillverkare och själva användningen vore toppen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jakan 0 Postad 11 September , 2009 Hej Har använt Facnors Gennakerfurler 1 säsong nu och är mycket nöjd. Otroligt enkelt att rulla in och ut. Har en standard crusing gennaker med ganska runda former. Ingen omsyning behövdes, endast ett webband i form av en ögla är insytt mitt på förliket. Facnor rullen fungerar ju som så att vid däck sitter det en rulle med en oändlig kontrolllina (som går att ta bort när gennaker stuvas), i masttoppen sitter det en svirvel och emellan dessa en vridstyv lina. Mitt på den vridstyva linan knyter man fast en tunn tamp vars andra ände knyts i webbandet som sitter på gennakern. När man sedan ska rulla i så rullas denna tunna lina först, därefter den bukigaste mittendelan av gennaker upp. På slutet rullas så ytterändarna in så att resultatet blir en mycket smal korv som är enkel att stuva undan. Enda nackdelen är att det blir många meter att hala i kontrollinan. Se mer hos Gransegel eller Benns. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser