jan_af_lisoe 209 Postad 8 September , 2009 Hade tänkt berätta något jag lärde mig om min GPS plotter i somras, kanske kan det rädda någon propeller någon gång. Jag kör med Eagle Intellimap 624C iGPS (men jag antar att det är samma programvara som i alla Eagle och Lowrence plotters) med Navionics sjökort. Var i Söderarms skärgård i ett område där sjökortet bygger på Hydrografikas sjökort (fast det vet man inte) och hade inte den högsta upplösnigen utan den upplösning som man använder med mera vanliga sjökrt. Då ser jag på splottern ett område som är markerat som 2 meters djup, ofta brukar jag gena över såna vatten, men tack och lov inte denna gång. Ser nämligen att detta två meter djpa område sticker upp ett par decimeter över vattenytan. Stannar och trycker 'zoom in' ett par gånger, och då ser jag ett eller ett par bränningar på sjökortet. Mao vid icke högsta upplösning så visar inte sjökortet den i mitt tycke viktigaste information. Feltänkt, tycker jag. Sen dess kollar jag alltid upplösning innan jag ger mig på färgade vatten. Några komentarer, finns det någon annan här som har upptäckt ologiskt beteende hos GPS plotters ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bandini 0 Postad 8 September , 2009 Testade en Lowrance HDS-5 i somras och saknade helt grynnor på kortet. Lösningen var att kryssa i visa övrig information i kortinställningarna. Ologiskt beteende? Jo, grynnor borde kanske ha aningen högre prioritet på ett sjökort än att buntas ihop med allt möjligt under övrig information. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 307 Postad 9 September , 2009 Jag tycker det är lite lustigt att de har valt symbolen Vrak för undervattenstenar dessutom... Tog tit innan jag fattade den kopplingen. Oj vad vrak det ligger överallt var min tanke, jag blev sugen på att plocka fram snorklingsutrustningen =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bandini 0 Postad 9 September , 2009 Jaha, nej på Navionics Gold-kortet jag testade var det vanliga symboler för bränningar och undervattensstenar. Mitt inlägg skall inte låta som någon hård kritik. När inställningarna väl var rätt liknade allting ett svenskt sjökort, och plottern fungerade perfekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 9 September , 2009 Har inte hittat några vrak i vänern eller vättern i sommar, men helt klart finns fel i vissa upplösningar (även här där hydrographicas kort används) dock vet jag i detta falla att hydrographicas kort saknar grynnorna som i verkligheten ligger på tre meters djup, men vid full zoom finns dom med på kortet troligen används informastion från båda korten vid full zoom (hds-5) Senast ändrad av Jimsan | 10 september 2009 | 00:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser