Gå till innehåll
torsdag 16 maj 2024
Dino24_VP570A

Klickande startmotor V8, 1993

Rekommendera Poster

Jag lägger in en ny tråd med ett gammalt problem då förutsättningarna ändrats de senaste dagarna:

När jag vrider tändningen till tändläget hörs ett tydligt klick när solenoiden skjuter fram kuggghulet - men därefter ingenting. Detta kan uppreopas både 2 och 4 gånger - klick, vrid igen, klick, vrid igen och helt plötsligt drar motorn igång och går med perfekta värden och inga konstigheter. Vid nytt startförsök - klick osv...

Detta är gjort:

  • Nyinköpt och laddat startbatteri (typ start, inte fritid/förbrukning).
  • Nytt startrelä
  • Ny startmotor, denna gång starkare än original.
  • Nya kablar till batteri/motor/tändning. Jag har även kopplat förbi både minus och plussidans med startkablar för att eleminera risken för fel i tex huvudströmbrytare.
  • Jag har kontrollerat att det blir ett spänningsfall på voltmetern vid tändförsöket.
  • Jag har lagt in schims/distanser enligt Volvos manual så kugghjulet ligger inte för tajt. 

Tips mottages med största tacksamhet! Tack alla ni som hjälpt mig komma så här långt i problemlösningen, det är verkligen ovärdeligt!

Mvh, Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har du provat att tjuvkoppla alltså sätta plus direkt på soleniden.Om detta funkar så är det nog tändningslåset som är kass eller kablarna dit eller till motorn.

Mh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du mätt spänningen framme vid startmotorn.

Den bör vara över 9-10V. Har du inte det så kolla på vägen var spänningsfallet är. Man behöver vara två om du inte drar fram en ledning till startplatsen så du kan avläsa spänningen där.

Börja gärna vid batteriet och avläs värdena där i vila resp. start. Då ser du om batteriet är boven. Kolla sen direkt på startmotorns poler. Är det för kasst där gå bakåt steg för steg så ser du var den mesta spänningen försvinner.

Köp aldrig en reservdel utan att först mäta upp så långt det går. Då får man om man har otur byta rubbet. Sen konstaterar man kanske att man hade oxid på en anslutning. Sånt avslöjar voltmetern lätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla startrelät. Svårt att kolla det, men det kostar inte många kronor att köpa ett nytt.

mvh
Kristian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Käkar starreläet upp nån volt så ska det bytas.

Går det in 12V och kommer ut 11 volt har du alltså tappat en volt. Ska inte behövas einstainare för att mäta upp det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för era svar men startreläet är redan bytt till Volvo Penta original. Jag lyckas däremot inte tjuvstarta som några beskriver det - att koppla solenoidens plus-ingång på s-plinten gör att startmotorn spinner men utan att kuggen tar i... vet inte riktigt vad jag gör fel här...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Om du har kopplat plus på det stället där sladden går från startrelät till startmotorn och startmotorn snurrar utan att kuggen går i ingrepp så har du nog fel startmotor eller så har du strippat kuggkransen innanför sprängkåpan.Är du säker på att du fått rätt startmotor?Skruva bort startmotorn och gämför dom och kolla antalet kugg på bendixdreven.

Mh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en sk. Ministarter du köpt så går dessa att montera fel om det nu är en sån så kolla så aluminiumblocket sitter rätt så du får samma offset som din gamla. Dessa är gjorda både för 153 och 168 kuggars startkrans, bara olika hål att montera med.

 

Lycka till MVH Henke

 

 



Senast ändrad av Henke70 | 11 september 2009 | 13:22

post-15762-1394236097,2301_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du provat att bygla enl bild och vad händer isåfall.

 



Senast ändrad av Henke70 | 11 september 2009 | 13:35

post-15762-1394236097,2695_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tändlåset! Där satt den - tack Johan & co!
När jag byglade som på skissen lyckades jag aldrig få bra kontakt med spärrskaft, men när jag kopplat solenoidens ( ) till (S) via en tryckströmbrytare så visade sig dels att startmotorn beter sig som den ska, och när jag sedan kopplar förbi tändlåset så visade det sig att det var där felet var! Helt osannolikt skönt att detta är löst!



Senast ändrad av Dino24_VP570A | 11 september 2009 | 21:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...