Gå till innehåll
söndag 28 juni 2026
Swebreeze

Magnetventil till trimplanspump, Volvo-Penta

Rekommendera Poster

Hej båtvänner!

Nu är ni mitt sista hopp innan jag måste bita i det sura äpplet och byta ut hela hydralpumpen till trimplanen.

Ena magnetventilen(spolen,se bild) har brunnit upp och det verkar helt hopplöst att få tag i en då pumpen utgått ur volvo-pentas sortiment. Även varit till diverse hydralik och pneumatikfirmor men utan att hitta någon som fungerat.

Pumpen är en Volvo-penta QL trim tab system part. 41 100 319 (12V)
http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7744580-89-42 .aspx

Enda som står på spolen är JAN95, 10-134.
Innerdiametern är ca 9.5mm. höjden var runt 25mm om jag inte minns fel.
12Volt
Mätt upp den andra spolen som är hel och den är på 4.8ohm, vilket börmotsvara ca 30W om jag inte räknat fel?

Hittelön utlovas till den som hjälper mig att fixa detta! Glad

Mvh Peter

post-10011263-1394236073,7306_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering...

Slacktade den trasiga spolen och mätte upp koppartråden. Beställde sedan en koppartråd(givetvis isolerad) med liknande tjocklek.

Lindade manuellt cirka 8m koppartråd på den gamla spolen. Trodde det skulle räcka men vart ca 2ohm dvs strax över 70W.Testade den ändå och det visade sig att den fungerade! MEN...körde den upp å ner ett par ggr, kände på spolen och insåg att den vart riktigt varm. Så nu har jag lindat en ny med säkert 15m koppartråd...för jag antar att den blir svalare om den är på färre watt.

Den nya spolen vart på 51Watt, lite bättre...men lite fler watt än vad jag hade tänkt/hoppats på men nu orkar jag fan inte linda en till!

Funkar det inte nu då åker jag till Biltema och köper deras trimplans-kit och tar pumpen därifrån!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Kan ju inte vara så jäkla svårt att få tag i en spole. Kan kolla om jag hittar något om jag rotar runt lite. Kolla med vvs grosister eller något. Eller någon bilelfirma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja håll gärna ögonen öppna...för jag har sökt på diverse affärer och på nätet och hittar ingen som har dom specifikationerna jag söker. =/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Helt missat att jag fått fler svar i denna tråden.

Har du pumpen kvar? Lindad iofs en egen spole och det fungerade men frågan hur länge, men det visar sig inte förän till sommaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...