halling_sjo 0 Postad 19 Augusti , 2009 Hej! Har en johnson 9.9 -83:a Har mätt kompressionen på cylindrarna, skiljde rätt mycket. ( går bara på en cyl.) Hällde lite olja i den dåliga och då blev kompet bra.(gick på bägge) Brukar ju vara kolvringarna som är slitna då. Finns det något annat jag kan kolla innan jag försöker mig på ett byte. Finns det inget mirakel medel som man kan hälla i cylindern som tätar ? (griper efter halmstrån, för att slippa plocka ner mototrn) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikeriksson 2 Postad 19 Augusti , 2009 Hej, vet inte om jag är ute och cyklar, men har för mig att kolvringarna kan sota fast i kolven. Om det är så kan man ju spruta i tvåtaktsolja i tändstifthålet och låta den verka någon vecka. Det gäller att få olja runt hela koven. Oljan löser nog sot bättre än andra mirakelmediciner. Kan kanske vara värt ett försök. Om du slår i mycket olja bör du köra ut den med startmotorn och med stiftet utskruvat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
halling_sjo 0 Postad 19 Augusti , 2009 Hej igen ! Har gjort om kompprovet lite mer noggrannt. Den övre har 96 psi o den undre 110 psi Är det för stor skillnad?Tar ett par extra ryck i snöret innan den sämre kommer upp i max tryck,säger det något ? Körde igång motorn och skulle testa om bägge cylindrarna gick och fick mig en rejäl kyss när jag drog ur tändkabeln till den undre som har mest kompression. Kanske bara dåliga tändkablar? Har testat att byta om tändstift, spolar och kablar. Men den övre går inte själv.Kan köra motorn bara på den undre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser