Gå till innehåll
torsdag 14 augusti 2025
Jakob74

Koppla utombordaren till batteriet?

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en 6 hkr Evenrude -98 som har ngn form av generator, som max ska ge 4 A.

Jag undrar om denna genererar lik- eller växelström?

Ger den så lite att man inte riskerar batteriet (70 Ah) utan regulator eller är den oxå inbyggd i motorn?

Tacksam för svar såklart! :)

Ohoj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vanligtvis så lämnar så små motorer bara 6 Volt växelspänning för lanternorna, så det går inte att ladda batterierna med. Du kan ju mäta vad som kommer ut ur kabeln, är det 12Volt så måste du koppla emellan en likriktare, och då ökar spänningen med roten ur 2, och då kan du koppla in det till batteriet, om du inte brukar köra för långa stunder åt gången. Mät och bedöm vad som är bäst.

Lycka till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller inte med om späningen från utombordare. Snarare är det ganska hög men oreglerad spänning. Den är ungefär proportionell mot varvtalet och lamporna som man ansluter rekommenderas vara 12V.

Mäter man spänningen utan last (inga lampor) kan man räkna med uppåt 30-40V på voltmeterns AC-läge.

Men med den höga inre resistansen i lysspolen blir det inte mycket spänning när några lanternor kopplas på. Eller laddning till batteriet som måste ske med en tillkopplad likriktare.

En reglering används sällan då strömmen är så liten. Ser man att batteriet behöver fyllas med vatten ofta kan man koppla från laddningen när man kör ett tiotal timmar i sträck och vet att batteriet redan är fulladdat.

En 6hk utombordare av samma fabr. jag hade i min ägo gav bara 1,8A till batteriet som ett dåligt exempel.

Har man verktyg kan man försöka minska luftgapet mellan lysspole och magnet vilket kan ha rätt avgörande inverkan på strömmen. Litet gap=större effekt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren! :)

Jag mätte spänning olastad och fick mycket riktigt högre o väldigt variande spänning...

Räknade med att resistansen i batteriet borde sänka spänningen, vilket det också gjorde (i allra högsta grad) Knappt märkbar spänningsökning med motorn på halvgas.. :(

Började dock efteråt fundera på hur jag avgör om det är lik eller växel spänning?

Om jag sätter mätisntrumentet på att mäta likspänning, borde då visa 0 eller nära 0 om det är växelspänning som kommer?

Finns det andra hemliga knep för att avgöra om det finns nån inbyggd likriktare?

/jakob

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om motorn saknar likriktare så är risken ganska stor att spolen brinner av när du kopplar den till batteriet.

Ett sätt att avgöra onm det är likström är att lasta med en diod i serie med en lampa. Lyser lampan oavsett hur dioden vänds så är det växelström, lyser den bara med dioden vänd på ett sätt så finns det en likriktare.

Istället för diod kan du använda en liktriktarbrygga och koppla in den mellan en av växelspännngsingångarna och eller - anslutningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givetvis får du stor skillnad på mätinstrumentet om du mäter på lik eller växelströmsområdet. Som du misstänker blir det rätt nära noll om du mäter på likspännngsområdet och motorn ger växelspänning.

På likspänningsområdet kan du avgöra var plus och minuspol finns om den nu skulle råka ha inbyggd likriktare.

Det är alltid bra att lägga en glödlampa i serie. Då är risken minimal att man förstör något. Ju svagare glödlampa dess mindre risk.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...