Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Tobbed

Dålig tomgång på AQ 151...lösning (på min iallafall).

Rekommendera Poster

Har haft min båt en säsong och irriterat mig på att när man skall starta 151an får man passa,pumpa och stötta med gasen tills den blir varm. Det kanske inte är så konstigt då den inte har någon choke. Men! Jag provade igår att inte göra som i verkstadshandboken, skruva ut luftskruven 8 varv från inersta läget, utan bara 7 varv. Den får då lite mer soppa i tomgångsläget och får en bättre övergång till högre varv. Den går som en dröm, jag har fått en helt ny motor! Det enda jag gör är att frikoppla och skjuta reglaget något framåt (typ till läget där det börjar ta emot och det börjar gasas ordentligt) och vrider om nyckeln. Precis som man vill ha det...

Prova ni med som har problem och berätta om det gjorde någon skillnad.

Mvh //Tobbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har samma problem med min 145 AQ med dubbla Solex 44:or. Vad har du för förgasare? Någon som vet hur mycket man behöver plocka bort för att komma åt luftskruven och var sitter den på Solex? Provade igår att täppa för bägge insugen vid start och kunde då ligga på lågt varv istället för vanliga 3 000. Blir dock lite bökigt att hålla på med. Mvh //Jan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har samma problem med min 145 AQ med dubbla Solex 44:or. Vad har du för förgasare? Någon som vet hur mycket man behöver plocka bort för att komma åt luftskruven och var sitter den på Solex? Provade igår att täppa för bägge insugen vid start och kunde då ligga på lågt varv istället för vanliga 3 000. Blir dock lite bökigt att hålla på med. Mvh //Jan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har samma problem med min 145 AQ med dubbla Solex 44:or. Vad har du för förgasare? Någon som vet hur mycket man behöver plocka bort för att komma åt luftskruven och var sitter den på Solex? Provade igår att täppa för bägge insugen vid start och kunde då ligga på lågt varv istället för vanliga 3 000. Blir dock lite bökigt att hålla på med. Mvh //Jan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har samma problem med min 145 AQ med dubbla Solex 44:or. Vad har du för förgasare? Någon som vet hur mycket man behöver plocka bort för att komma åt luftskruven och var sitter den på Solex? Provade igår att täppa för bägge insugen vid start och kunde då ligga på lågt varv istället för vanliga 3 000. Blir dock lite bökigt att hålla på med. Mvh //Jan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad mina förgasare heter mer än att det är Solex. Den finns i två typer, någon av dessa har du, förmodligen sitter den äldre på AQ 145. Bifogar bilder på Verk -handboken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...