Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

janils

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    12
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om janils

  • Placering
    Kadett
  1. Jag har tänkt om angående Weber 45:orna. Tänker köpa en Weber 32/36 för att få en jämn gång samt choke och har redan beställt ett brytarlöst system, Ignitor. Det kommer imorgon så det ska bli skoj att testa det. Har läst här på bloggen att många tycker det blir en helt annan motor med ett sånt system. // Jan
  2. Den varvar ca 4 400 vid 15 knop och jag har samma drev och propeller som du. // Jan
  3. Har samma problem med min 145 AQ med dubbla Solex 44:or. Vad har du för förgasare? Någon som vet hur mycket man behöver plocka bort för att komma åt luftskruven och var sitter den på Solex? Provade igår att täppa för bägge insugen vid start och kunde då ligga på lågt varv istället för vanliga 3 000. Blir dock lite bökigt att hålla på med. Mvh //Jan
  4. Har samma problem med min 145 AQ med dubbla Solex 44:or. Vad har du för förgasare? Någon som vet hur mycket man behöver plocka bort för att komma åt luftskruven och var sitter den på Solex? Provade igår att täppa för bägge insugen vid start och kunde då ligga på lågt varv istället för vanliga 3 000. Blir dock lite bökigt att hålla på med. Mvh //Jan
  5. Har samma problem med min 145 AQ med dubbla Solex 44:or. Vad har du för förgasare? Någon som vet hur mycket man behöver plocka bort för att komma åt luftskruven och var sitter den på Solex? Provade igår att täppa för bägge insugen vid start och kunde då ligga på lågt varv istället för vanliga 3 000. Blir dock lite bökigt att hålla på med. Mvh //Jan
  6. Har samma problem med min 145 AQ med dubbla Solex 44:or. Vad har du för förgasare? Någon som vet hur mycket man behöver plocka bort för att komma åt luftskruven och var sitter den på Solex? Provade igår att täppa för bägge insugen vid start och kunde då ligga på lågt varv istället för vanliga 3 000. Blir dock lite bökigt att hålla på med. Mvh //Jan
  7. Tack för svar Nitro! Hur påverkade bytet effekten, vet du hur många fler hk du får ut? Hur blev bensinförbrukningen? När du säger att du testat mycket menar du byte av insugsrör, munstycken mm? Var köpte du dina Weber och vad kostade dom? Blir insugsljudet mycket högre än tidigare? // Jan
  8. Funderar på att sätta dit 2xWeber 45:or på min Volvo Penta 145 AQ -81 för att få några välbehövliga HK till. Någon som har testat ett sånt montage? Erfarenheter? //Jan
  9. Vet inte om dom renoverades men har tröttnat på att få stopp på motorn och driva in bland andra båtar. Har hänt flera gånger nu. Det finns ju inte heller någon choke vilket verkar underligt. Att stå och varva 3 000 i en gästhamn bland andra båtar i 5-10 min är inte kul. Har en god vän som har bytt från Solex x 2 till en Weber 32/26 och den fungerar perfekt. //Jan
  10. Hej MartinX, du har förmodligen rätt i att ett motorbyte är det bästa. Får ta mig en funderare på om jag ska behålla båten en längre tid och försöka hitta en begagnad motor. //Jan
  11. Hej! Jag har en Swemax 750 som det sitter en Volvo Penta 145 AQ i som är nyrenoverad av förra ägaren för 40 000:-, bl a nya kolvar mm. Motorn är lite för klen för den båtens tyngd och när jag ligger strax under toppfart 15 knop drar den ca 1,85 liter/nm. Kör jag i 6 knop drar den moderata 0,8 liter/nm. Vill höja effekten från 140 hk till 170 hk och har ringt runt en del och fått olika besked, bl a att byta förgasare. Idag sitter det två Solexförgasare på motorn som är ett kapitel för sig, med högvarviga uppvärmningar och diverse tjuvstopp så dom vill jag byta mot något bättre. Har pratat med Misab som säljer två Weber 45:or för ca 16 000:- som enligt dem skulle ge ca 20% effektökning. Är det någon som har erfarenhet av ett liknande byte? Fungerar det bra eller blir det en massa skruvande för att få ut optimal effekt? Kan detta sänka bensinförbrukningen och hur mycket? Är det bättre att byta kam och topplock och sätta dit en vanlig Weber 32/36? Mvh Jan
×
×
  • Skapa nytt...