Gå till innehåll
fredag 30 maj 2025
wiri

byta propp, vill ha starkare i starten mindre toppfart

Rekommendera Poster

funderar på att byta proppeller på min suka DT65, har båten i stort sätt enbart för vattenlekar, men den är lite seg att dra upp på skidor ur vattnet om det är personer 90 kg, å ringar när man är 2 stora på, men klarar att dra upp 3 men tar lite tid :P

polaren har en 70hk med annan propp å den är ruggit stark men gör bara ca 25 knop, min gör 32 knop enligt gbs å mig gör det inget om jag inte kan köra fortare än så ändå, har ju båten i insjö som inte är tok stor,

så red ut detta åt mig tack :P vad har jag för orginal propp på min motorn nu?

DT65 -92  

sen rent lågiskt bör ju en större propp vara tyngre att dra runt, så ska man ta en mindre dia med mer stigning så den blir rapp å fort kommer upp i varv eller ja, vad ska man välja, eller byter man inte storlek utan bara ändrar stigning? kanske rent av en pro puls så man kan ställa?

taxam för hjälp,  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först skall du kolla toppvarvet med din propeller för det gäller att motorn skall uppnå rätt varvtal på topp inom rekommenderat varvtalsområde. För att öka varvtalet, dragkraften och accet skall du gå ner i stigning. Samtidigt brukar propellerar med lägre stigning ha något större diameter. Man brukar säga, att minskar man stigningen med 1 så ökar varvtalet med ca 200 varv. Skall du få någon effekt borde du kanske gå ner 2 i stigning. Men se upp när du kör med lätt last att du inte övervarvar motorn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köp en propulse, det gjorde jag, och fick bättre acc, jag ställde ner min 2 från 21 ner till 19, och fick en helt ny båt, och det tar inte lång tid att ställa stigningen på en sån, 5 min så har du ändrat.

Mvh Alexander

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

stämmer detta att jag har denna propp på min Dt65

http://store.brownspoint.com/suzukiprops09.asp

men den proppellerna jaghar nu ligger båten ca 100 varv under rekomenderat varvtal med låg last, men om man går upp lite i diameter så bör det ju lösa sig, men det är så sällan näst intill aldrig som man fäller ner spaken helt i botten, så det löster sig nog, men då tackar jag för hjälpen,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är en vanlig missuppfattning att toppvarvet inte spelar så stor roll för att man kör ju aldrig för fullt..

Motorn går och mår bäst vid alla lägen om toppvarvet är rätt, det avslöjar om motorn är monterad på rätt höjd och att propellern är rätt för skrov/motor..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...