vesslan71 0 Postad 2 Augusti , 2009 Hej, Jag undrar vad man behöver göra inför vintern med motorn? Det är en Honda 75hk 4-taktare-08 Typ spolar igenom motorn/byter olja Har hört att man skall smörja in propeller axeln med marinfett? Tacksam för råd/tips ! Peter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alf_Von_Sil 3 Postad 2 Augusti , 2009 Det är lite att tänka på. Om du har kvar manualen till din motor så börja titta där vilka servicepunkter som bör göras. Det är ju en sådan ny motor så det lönar sig säkert för dig att göra detta ordenligt för en så lång livslängd som möjligt på motorn. Några saker kan tex att vara: * Byte av tändstift nu eller till våren efter konserveringen * Byte av oljefilter, samt oljebyte i motorn * Byte av bensinfilter * Byte av impreller (kanske lite overkill) * I med lite konserveringsolja i cylindrerna * Av med proppen för att se om där finns fisklinor eller annat bös. Samt fett lite här och där det kan behövas * Vinterkonservera motornskylkanaler med glykol, med hjälp av en spoolmuff * Kolla oljanivå i powertrimet Men som sagt kolla manualen, där står det rekommendationer samt hur du gör det. Lycka till Mvh Kristian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vesslan71 0 Postad 8 Augusti , 2009 Hej Kristian, Jag har en insruktionsbok det skall väl räcka? Det är ingen verkstadshandbok eller så man behöver? Sen det med spolmuff e jag med på men om man skall ha i glykol hur gör man då? Rinner allt vatten ur en 4-taktare? Ha det! Mvh Peter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 8 Augusti , 2009 Glad att jag valde en Evinrude E-TEC, bara att starta konserveringsprogrammet, tvätta, smörja, klart :-) Borde inte en återförsäljare sköta servicen som skall ske typ varje år för en fyrtaktare? T.ex tändstiftsbyte, ventiljustering etc i nyare motorer kan vara en aning krångligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vesslan71 0 Postad 10 Augusti , 2009 Tjena, kollade med en firma som har Honda i sitt sortiment... dom vill ha 2500 kr !! för en verkstadshandbok!! sinnes.... Dum fråga kanske men rinner allt vatten ur en 4-taktare eller hur fungerar det? Måste man köra i glykol eller någon annan typ av konserveringsmedel? Tacksam för tips&råd ! Mvh Peter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser