Gå till innehåll
fredag 10 maj 2024
Dogge_E

Vevhusventilation...?

Rekommendera Poster

Hejsan!

Jag har en Ockelbo T16 I med en AQ130C. Har nyligen bytt förgasare till dubbla SU (hade dubbla Solex innan).

På Solexförgasarna så ledde man ju vevhusventilationen tbx till luftburken, problemet nu är ju att jag inte har någon luftburk att ansluta till... Har provat med att leda ut den via ett ventilationshål i aktern, detta fungerade dock inge vidare då det mesta kom tbx in i motorrummet.

Min idé nu är att på någe sätt koppla slangen till motorrumsfläkten, som har bra skjuts i luftflödet. Är detta en bra idé? Någon som har andra förslag på hur man löser detta?

 

Tacksam för svar!

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Daniel.

Att koppla denna slang till motorrumsfläkten är nog inte så bra att göra. Anledningen till att du har en motorrumsfläkt är för att förhindra att explosiva gaser finns i utrymmet när du startar. De dimmor som finns i vevhusventilationen bör inte ledas tillbaka till motorrummet.

Mitt tips är istället att du snackar med en båtfirma, de har säkert bättre förslag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Du ska nog inte koppla slangarna på motorrumsfläkten för då måste du ju köra med fläkten hela tiden motorn är igång för att få ut oljedimman. Se om du inte kan få tag på en flammdämpare med uttag för slangarna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...