Gå till innehåll
lördag 18 maj 2024
Pelle65

02:as motor utan kamrems-, impellerbyte

Rekommendera Poster

Hej!

Har i dag kollat på och provåkt en båt med en Mariner 115 hk, fyrtakt, 2002. Båten var i fint skick och säljaren verkade vara mkt. seriös då han visade kvitton på allt mellan himmel och jord. Han berättade själv att han inte var så kunnig på det här med båtmotorer varför han alltid låter en märkesverkstad serva och kolla allt som har med motorn att göra. Då han visade alla servicespecifikationer från 2005 (han köpte båten då) hittade vi ingen punkt som talade om att impellern eller kamremmen var bytt. Då han själv inte kan något om motorer förlitade han sig alltså på att motorverkstaden borde ha upplyst om behov av impeller- kamremsbyte. Båten gick i.a.f hur fint som helst. Är det inte märkligt att en firma inte påpekar byte av dessa delar eller kan det vara så att de har besiktat grejerna visuellt och kommit fram till att byten inte var nödvändiga då? Är det ofarligt att köpa en sådan motor och i stället pruta på vad en sådan service kostar? Jag är heller inte så haj på det här med båtmotorer och vore tacksam för hjälp!

I övrigt bottenmålade han båten varje år då första ägaren hade gjort detta då han bor på västkusten. Måste man verkligen fortsätta med detta om man ska köra med den i sötvatten, vad händer om man inte gör det?

mvh/Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Mercury/Mariner 115 hk 4-takt 2002 har EFI (Electronic Fuel Injection) så det är inga förgasare, så den är ju modern på det viset.

Impellern:

En bra tumregel är att byta den ca vart 3:e år om inget annat talar för att byta oftare (eller ha glesare intervall).
Den håller nog den här säsongen men byt i höst i samband med årsservicen och konserveringen. Räkna med ca 1000-1500 kr för impellerbytet inkl material och arbetskostnad.

Kamrem ocn spännrulle:

Det är absolut jätteviktigft att den byts enl föreskrivet intervall. På Mercury/Mariner är kamremen av gummi och slits/åldras som alla andra remmar i gummi (tänk på hur det är på bilar). Remmen är billig, det är spännsrullen som är dyr. Skall du lämna in för byta på verkstad räkna med ca 5 tkr inkl material inkl arbetskostnad inkl moms.
Skulle nog tro den hålller den här sommaren men byt till hösten då i samband med årsservicen.
Kollade i handboken till en Merc 115 EFI och där står det:
INSPEKTION AV KAMAXELREM
Inspektera kamaxelremmen. Byt ut den om något av följande upptäcks:
a. Sprickor baktill på remmen och inuti remtänderna.
b. Kraftigt rottslitage på kuggarna.
c. Gummidelen är uppsvälld från olja.
d. Remytorna är förhårdnade.
e. Tecken på slitage på remmens kanter eller utsida.
f. Lös

Kan jämföra med Yamaha som har bytesintrevall på kamrem inkl spännrulle var 5:e år eller var 1000:e timme vilket som inträffar först. Bytte på min Yamaha F115 4-takt förra hösten, gick på precis 5 papp.

En alert verkstad håller nog koll på och förslår när impeller och kamrem bör bytas, men sen är det ju upp till dig som kund att bestämma om du vill punga ut med vad det kostar att hålla kelgrisen i bra skick.

Bottenmålning:

Bäst att ha utan bottenmålning i en insjö/sötvatten då det inte behövs ha bottenmålat där.
Om föregående ägaren INTE gjort som man ska och gjort allt grundligt med epoxybehandling, grundfärg och sen bottenfärg utan har bara målat på bottenfärg (och ej heller slipat gelcoaten) så kunde man ju tänka sig att ta bort bottenfärgen med paint stripper (t ex International har en som heter Interstrip).
Det är ingen fara att ha kvar bottenbfärgen, men du kan tappa nån knop på toppfarten.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 26 juli 2009 | 20:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

undra hur många hundra tals motorer som jag har servat men inte har jag behövt bytt några kamremmar kanske ett par merc o yamahas fyrtaktare kom1995 50 hp o de mindre yamaha 85-86 visst har man kontrollerat remmarna fast alldrig upptäckt något slitage eller fel på de.2002 115 med få gång timmar ingen fara köööör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, tack Bosse!

Som jag sagt tidigare, du är ta mig f-n ett levande uppslagsverk vad det gäller båter! Stor hjälp för en nybörjare som mig!

mvh/Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack du också Wanmar!

All hjälp är ovärderlig då man är nybörjare, även om man lätt kan bli lite schizofren av alla svar, speciellt då de kan ge lite olika uppgifter!

mvh/Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar om bilmeckarna tänker likadant om kamremmen och spännsrullen i bilarna?
Fast jag byter allt kamrem och vad därtill hör både i bilen och min utombordare 4-takt när det är dags enl tillverkaren.
Finns nog marginaler att ta på. Var och en får göra som han vill förstås.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...