Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Pelle65

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    13
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Pelle65

  • Placering
    Kadett
  1. Jag har ett förslag! Tycker att alla som anser att Atlantica har betett sig som omänskliga, vidriga svin, och som är villiga att lämna de som försäkringsbolag skriver under sina namn på denna sida. Maringuiden används ju av väldigt många båtintresserade och efter ett par veckor mailar vi helt enkelt över denna tråd till den/de grisar som styr detta ruttna bolag! Jag börjar väl då så får vi se om fler hakar på! Pelle Eriksson
  2. Köpte båt förra hösten och ska nu, efter lång väntan, äntligen sjösätta till helgen. Kom dock att tänka på en fråga rörande kätting som ni kanske kan hjälpa mig med. Försäkringsbolaget kräver ju bl. a. klass 3 kätting och problemet är nu att jag inte vet om det är en sådan som följde med vid köpet eller inte. Går det att se på en kätting vilken klass den håller eller måste jag bita i det sura äpplet för säkerhetsskull och införskaffa mig en ny sådan? trevlig båtsommar/Pelle
  3. Jag ska i ärlighetens namn erkänna att jag är nybörjare på detta område men några reflektioner slog mig då jag läste om båten du ska kolla på, kanske några av alla proffs på denna sida kan bemöta detta, ja så får jag se om mina funderingar är någolunda rätt ! Är inte en V8 på 250 hk ett monster till motor som dricker en hel del soppa? Är det inte också så att det kan bli attans dyra och krångliga reparationer då detta monster börjar strula? Har säljaren problem att få båten såld då han har gått ner så mkt i pris och beror detta på att det inte är en så atraktiv modell? Om så är fallet kan det ju bli svårt för dig att sälja den för en hyfsad peng senare, vad vet jag?! Har du tänkt att traila båten någon gång? I så fall, vad väger pjäsen, får du dra den med ditt körkort? Båten saknar gångkapell, något du kanske vill ha då det soliga vädret plötsligt slår om till regn och rusk. vad kostar det dig att i så fall fixa ett sådant? Ja, det där var bara några funderingar som kanske är helt galna, men som sagt, bemöt mig gärna så lär jag mig själv en del också! mvh/Pelle
  4. Hej och tack för alla svar jag fått i denna fråga! Hade ingen aning att man kunde traila upp en båt på så många sätt som kommit upp här, allt från vanlig hederlig uppdragning till montage av lös dragkrok i fram och backa upp skutan ! Blev med båt i går, Uttern D55, och gjorde premiärturen i havet utanför Gävle i dag. Inga problem alls att traila upp båten framåt med Saaben (diesel, automat) , behövde alltså inte backa upp ekipaget ! Fan, det var ju skit kul att köra båt och komma ut på böljan den blå, varför har man inte provat detta förut!? Synd att hösten snart är här, men det kommer ju en ny sässong!
  5. Tack Franz och Skrotnisse för era synpunkter! mvh/Pelle
  6. Hej hopp i sommarvärmen! En liten fråga ang. trailing av båt. Jag ska kika på en Uttern D55 i morgon för ett ev. köp. Den båten med en 115 hk fyrtakt väger om jag inte är helt ute och cyklar ca. 1 ton. Tanken är att jag mestadels ska ha den ligga vid en hamnplats men att jag också, då andan faller på, enkelt ska kunna traila den till andra platser. Själva trailingen är jag väl inte direkt fundersam över men hur är det att dra upp ett sådant ekipage på rampen. Jag kör med en Saab 93 automat, orkar den bilen dra upp båten eller blir det bara hjulspinn som följd? mvh/Pelle
  7. Tack du också Wanmar! All hjälp är ovärderlig då man är nybörjare, även om man lätt kan bli lite schizofren av alla svar, speciellt då de kan ge lite olika uppgifter! mvh/Per
  8. Tack, tack Bosse! Som jag sagt tidigare, du är ta mig f-n ett levande uppslagsverk vad det gäller båter! Stor hjälp för en nybörjare som mig! mvh/Per
  9. Hej! Har i dag kollat på och provåkt en båt med en Mariner 115 hk, fyrtakt, 2002. Båten var i fint skick och säljaren verkade vara mkt. seriös då han visade kvitton på allt mellan himmel och jord. Han berättade själv att han inte var så kunnig på det här med båtmotorer varför han alltid låter en märkesverkstad serva och kolla allt som har med motorn att göra. Då han visade alla servicespecifikationer från 2005 (han köpte båten då) hittade vi ingen punkt som talade om att impellern eller kamremmen var bytt. Då han själv inte kan något om motorer förlitade han sig alltså på att motorverkstaden borde ha upplyst om behov av impeller- kamremsbyte. Båten gick i.a.f hur fint som helst. Är det inte märkligt att en firma inte påpekar byte av dessa delar eller kan det vara så att de har besiktat grejerna visuellt och kommit fram till att byten inte var nödvändiga då? Är det ofarligt att köpa en sådan motor och i stället pruta på vad en sådan service kostar? Jag är heller inte så haj på det här med båtmotorer och vore tacksam för hjälp! I övrigt bottenmålade han båten varje år då första ägaren hade gjort detta då han bor på västkusten. Måste man verkligen fortsätta med detta om man ska köra med den i sötvatten, vad händer om man inte gör det? mvh/Per
  10. Tack Nitro för ditt svar! Får ringa fogden i morgon för att kolla upp att allt är ok. MVH/Per
  11. Hej hopp! Jag har efter relativt långt kikande på båtannonser äntligen kunnat ringat in ett par objekt som tycks vara intressanta och som jag troligtvis ska kika närmare på. Jag har dock ett par frågor om de båda objekten. Den ena båten, som under lång tid varit aningen för dyr, är nu nere i ett intressant pris. Grejen är dock att jag genom säker källa vet att säljaren är aktuell hos kronofogden, både som privatperson och som företagare. Självklart ringer det ju då massa varningsklockor i huvudet. OM säljaren dock kan påvisa att båten är betald, finns det andra kryphål som han då kan lura en på? Det kan väl också vara så enkelt att fogden har tvingat honom att sälja skutan för att betala delar av sina skulder, ja att det alltså inte måste innebära att han är ute för att luras bara för att han befinner sig i fogdens rullar? Hjälp, vad ska jag göra? Kanske sover bäst genom att strunta i denna helt och hållet, å andra sidan kan det ju vara en bra affär till ett bra pris. Den andra båten har en fyrtakts Mariner på 115 hk (2002) som de första två-tre åren gick på västkusten. Nuvarande ägare har den i Stockholm och han lät en besiktningsman gå igenom den med bra resultat före köptet. Jag undrar ändå om den kan ha tagit stryk under de få åren i salt vatten? Tacksam om någon kan hjälpa mig! mvh/Per
  12. Hej alla båtägare i detta avlånga land! Jag och min sambo har nu, efter flera års velande, äntligen bestämt oss för att skaffa en båt inför stundande semester. Vi är dock helt novis på det här med båtar och tänkte därför se om detta forum kan få oss lite mer säkra på vårat val. Vi har främst fastnat för modeller som Uttern 5500 dc eller Askeladden 585 freestyle som är ca 10 år gamla. Någon som har erfarenhet eller vet något om dessa båda modeller? Är de likvärdiga eller är någon bättre än den andra. Tittar man på typ Blocket har ofta dessa båtar med årsmodell -98, -99 en Mercury motor med 90 eller 135 hk. Det står sällan vilken typ av Mercury det är. Tror ni att detta mest rör sig om den sk. Optimax modellen eller? Är dessa bra eller ska man vänta tills det dyker upp fyrtaktare? Är båten svårsåld, tappar markant i värde med en tvåtakts motor från slutet av -90? De annonser jag sett på Blocket har legat ute en längre tid och därför blir man ju lite fundersam. Många frågor blev det men ni vet hur det kan snurra i skallen då man är lite novis på saker o ting. Skepp o hoj!
×
×
  • Skapa nytt...