Gå till innehåll
torsdag 09 juli 2026
Krillan

Webasto 3500

Rekommendera Poster

Hej.

Ställde för ett tag sedan ett par frågor vad som kunde vara fel med min Webasto 3500 som inte ville fungera. Stoppade vid låg utnyttjandegrad.

Fick ett antal tips som tyvärr inte fungerade.

Nu tror jag att jag vet felet. Tömde tanken helt och slutade att tanka på PREEM med sin rapsoljediesel och sen dess så har den gått perfekt. Var beredd att slänga den överbord men nu får den tacksamt sitta kavar.

Ha en god sommar.

//cs

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en exakt likadan värmare som du och har också haft samma problem trots att båtens tank aldrig någonsin har varit fylld med annat än blankdiesel.  Många gråa hår och många funderingar senare kom jag på det.  Felinstallation av varvet som levererade båten.  Under skåp/hyllraden i salongen på styrbords sida, finns liksom en liten ficka uppåt där värme kan stanna kvar trots att det börjar bli kallt i båten.  I den värmefickan hade temperaturgivaren placerats, smart, eller hur?  Där satt givaren och gonade sig i värmen och hade inte en aning om att jag frös.  Så jag flyttade helt enkelt ner givaren så att även den fick känna på hur jä..a kallt det kan vara i en båt, det tyckte den inte om och ser nu till att vi båda slipper frysa.  Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Har inte flyttat min givare då den sitter i trapphuset mitt i båten men nu fungerar allt.

Finns dock en annan orsak som det kan vara. Fick av en kompis rådet att blanda i en tillsats som hette Power up för dieselmotorer. Hur som helst så är jag glad att allt fungera då vi utnyttjar båten under kalla vårnätter och sena höstar. Nu har jag ren Blankdiesel och är helnöjd.

Vet inte om det beror på dieseln eller Power up men jag tänker inte att exprimentera med något av de två.

//cs

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...