Gå till innehåll
torsdag 11 december 2025
frazer

Vattenskidor med 20hk men inte med 30hk?!

Rekommendera Poster

Hejsan!

Har precis köpt ny båt, en Ryds 430 med styrpulpet och en Yamaha 30 hk 2-taktare.

Innan hade jag en Yamarin, ungefär samma storlek, med en Yamaha 20 hk 2-taktare (dock med oljeblandning, med andra ord nyare årsmodell).

Med den gamla båten lyckades vi faktiskt åka vattenskidor, även med nybörjare. Visst gick det lite segt att komma upp, men det gick efter några försök för de som inte var vana. Med den nya båten förväntade jag mig att detta skulle gå lättare, men där gick jag bet. Vi har nu försökt med både nybörjare som erfarna, tunga som lätta, med och utan våtdräkt, ja allt. Ingen har lyckats komma upp med den nya båten.

För mig ter det sig ganska ologiskt att båten ska orka mindre med 30 hk än 20 hk, även fast 20an var nyare. Inte kan man väl tappa 10 hk på att motorn är några år äldre? Kan det vara båten som skiljer? Planegenskaper etc.? Finns det något att göra, ny prop med lägre vinkel, trimplan?

Tacksam för alla tips!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt enkelt. Ryds skrov är inte i närheten av Yamarins så där har du en orsak. Vidare så kanske du skall ta ett kompprov på den nya så att den inte nypt någon gång tidigare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Gissningsvis kan du behöva en propeller med 1-2 tum lägre stigning om du vill prioritera bra accelerationsegenskapar före toppfart (men risk finns för övervarv på motorn vid fullgas om du har för liten stigning). Propulse kanske vore nåt - du kan ställa bladen i olika lägen för bra acceleration eller om du vill ha bättre fart. Fast det är möjligt att det inte finns Propulse till så små Yamaha 2-takt som 30 hk.

Du kan även pröva att ha med en till ombord som sätter sig i fören så den trycks ner under accelerationsfasen och förhindrar att aktern gräver ner sig. Kan hända att du lyckas dra upp vattenskidåkaren då även med den propeller du har på nu.

Trimma in motorns vinkel mot akterspegeln mer så hålls nosen nere bättre under acceleration (man kan ge sämre egenskaper i planingsfart).

Troligen kan ett par Smart Tabs (metall) eller Smart Tabs SX (plast) fixa så båten beter sig bättre vid acceleration.
http://www.nauticusinc.com/smart_tabs.htm
http://www.nauticusinc.com/smart_tabsSX.htm

Sen är det nog så att Ryds 430 skrovet inte är i klass med det Yamarinskrov du hade förut så där har du nog mycket av förklaringen. Antar det var en Yamarin 4210 du hade.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 17 juli 2009 | 15:46

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med Bo där, i det mesta.. Men en utombordare gillar alltid bäst att varva till rätt toppvarvs område vid full gas, oavsett hur du använder den. En Propulse propeller kan få en motor att funka bättre vid vissa tillfällen, men motorn mår inte i längden bra av en för låg/hög stigning.. Propellern/höjden/annat skrov/vikt/viktfördelning/trimmen på motorn.. Om allt mekaniskt bränslesystem är ok?? För många skillnader och faktorer för att kunna säga så myket konkret.

Senast ändrad av Mark77 | 17 juli 2009 | 20:45

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för alla tips och ideér!

Har inte gjort något komp-prov, men tänker göra det i vinter.

Jag bifogar en bild på nåt som kallas för trimfena. Kan det funka? Verkar relativt enkelt att montera och inte så ofantligt dyrt (hittade inte någon svensk firma som säljer Smart tabs, men i USA kostar de runt 1000 SEK).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ang. Hydrofoil så har jag själv dåliga erfarenheter. Problem med kavitation mm.

Jag är medveten om att det jag skriver nu inte är till någon hjälp, men om du/ni vill åka vattenskidor på ett vettigt sätt så bör du nog ha starkare motor än 30 hk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det verkar tyvärr inte bättre än så nej. Som amatör tyckte man dock att om det gick bra (även med ovana) att åka vattenskidor med 20hk borde det gå med 30, men båten gör tydligen så pass stor skillnad. Det underliga är att det står att det är 30hk som är max på den här modellen, vilket gör det surt att köpa ny motor eftersom det även innebär att köpa ny båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ha själv en 430 gt panbottnad båt, vi hade 20 hk först på den. gick åka om man vägde max 45 kg. bytte till 30 hk gick då åka om man vägde under 70 kg. satte efter det på en 40 hk men då blev den baktung. ska du ha en 40 hk få du leta efter en liten 2 takts modell

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla tips.

Har nu testat lite mer med olika personer och framförallt olika inställningar på motorvinkel. Gör i princip ingen skillnad.

Däremot påpekade en vän att det var lång rigg på motorn, det var det inte på den förra. Kan det vara så att motorn sitter för långt ner i vattnet?

Om någon har/hade haft en 430 GT med 30 hk, minns ni hur snabbt den gick ungefär?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj. Om det är lång rigg på motorn, men det ska vara kort, så tappar du en massa fart.

Hur sitter antikavitationsplattan i förhållande till kölen? Dessa ska vara i linje.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är nog enklast om jag visar två bilder på motorn monterad på båten.

post-10010516-1394236040,5979_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte helt enkelt att se i den vinkeln. Spontant tycker jag att det ser ut som att båten är byggd för långrigg.

Du borde kunna se själv enkelt om du fäller ned motorn. Antikavitationsplattan är alltså plattan som sitter precis ovanför propellern. Grundregeln är att den ska vara i linje med skrovets lägsta punkt.

Skulle det vara så att din båt är byggd för kortrigg så är din antikavitationsplatta ca 10 cm under båtens lägsta punkt. Du kan inte missa detta, med andra ord.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En del båttillverkare anser att anti kav plattan skall ligga vid skrovets lägsta linje, men i praktiken kan man höja motorn ett eller två steg och få bättre resultat, skulle säga att motorn kan monteras 1-4cm ovanför skrovets lägsta punkt utan problem.Skulle utgå från hål 3 uppifrån..

Höjde min 75 E-TEC på min Buster X och den gick betydligt bättre efter detta, trots att jag gick emot tillverkarens och ÅF rekommendation.Trimningen är bättre och motorn varvar till rätt varv på full gas=bättre bränsleekonomi motor belastas mindre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...