Hejsan! Har precis köpt ny båt, en Ryds 430 med styrpulpet och en Yamaha 30 hk 2-taktare. Innan hade jag en Yamarin, ungefär samma storlek, med en Yamaha 20 hk 2-taktare (dock med oljeblandning, med andra ord nyare årsmodell). Med den gamla båten lyckades vi faktiskt åka vattenskidor, även med nybörjare. Visst gick det lite segt att komma upp, men det gick efter några försök för de som inte var vana. Med den nya båten förväntade jag mig att detta skulle gå lättare, men där gick jag bet. Vi har nu försökt med både nybörjare som erfarna, tunga som lätta, med och utan våtdräkt, ja allt. Ingen har lyckats komma upp med den nya båten. För mig ter det sig ganska ologiskt att båten ska orka mindre med 30 hk än 20 hk, även fast 20an var nyare. Inte kan man väl tappa 10 hk på att motorn är några år äldre? Kan det vara båten som skiljer? Planegenskaper etc.? Finns det något att göra, ny prop med lägre vinkel, trimplan? Tacksam för alla tips!