Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Fjosor

Tändspole blir mycket varm

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en b16 i min snipa. Tändspolen blir mycket varm, det går inte att sätta handen på den utan att få brännskador! Hur varm ska en tändspole bli? Jag har köpt en ny tändspole men den blir lika varm som den gammla. Motorn går som en klocka men jag blir lite nojjig över att den blir så varm. Så hur göra? baras köra på eller försöka kyla ner den med typ en fläkt eller något?

Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får den rätt spänning? Den kanske ska ha ett förkopplingsmotstånd inkopplat? En spole drar rätt mycket ström, hela 8 Ampere !!! har jag mätt upp på min då den är i tilläge. Har du ingen möjlighet att styra luftströmmen förbi spolen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tändspolarna blir lite varma men inte så varma att man inte kan ta på dom. Varför jag undrar vad det är för spole du köpt. Likaså är jag lite nyfiken på var spolen sitter. Sitter den i bakkant på motorn så kan du genom att sätt en lite längre kabel till fördelaren flytta spolen från den varma motorn. Men min första tanke var att du säkert satt någon skitspole ( förutfattade meningar men eftersom du ser ut att ha en snygg båt så hoppas jag att jag hade fel) och därför har den också blivit varm. mvh/Nitro

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många s.k. högeffektändspolar är avsedda att kopplas till 12 V via resistor (motstånd). Ex.

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=89451

Om en sådan kopplas in utan resistor så blir den säkert varm.

Tanken bakom dessa spolar är att via resistorn mata med 12 V från tändningslåsets utgång för tändingen. Den som driver instrument och annat som funkar då tändningen är på.

Sedan drar man ytterliggare en ledning från tändningslåsets utgång till startmotorn. Den som aktiverar startmotorn. Denna kopplas in direkt på tändspolen dvs på andra sidan resistorn.

Fördelen med detta arrangemang är främst att spolen förmår att leverera en bättre gnista i startögonblicket.

Är du säker på att den variant du har är avsedd att användas utan resistor?

Vad står det på den?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

Tändspolen jag köpte var ingen billig skitspole utan en som har någon gele i sig för att hålla värmen låg kostade typ 700kr. förklarade för säljaren att den jag hade blev mycket varm  osv... jag köpte den på autoexperten. betäkning på spolen vet jag ej... måste kolla på den i båten! Spolen sitter på tändstifts sidan av motorn men har en skyddsplåt pga värmen från motorn. Så värmen den får tror jag att den får av sig själv inte från motorn.

Förövrigt är jag inte någon bra elektiker:) så om ni vill förklara lite mer ingående hur man kopplar in motstånd osv så är jag tacksam:) 

eventuellt kan jag koppla in en liten fläkt som blåser på den under gång..??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njaaa, jag tror inte att den behöver yttre kylning... Om den blir så varm så är något galet - jag håller med tidigare talare om att det ev är en spole som ska ha ett förkopplingsmotstånd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TLT = 12 V Den som i dag är direkt ansluten till tändspolen.

TLS = 12 V då startmotorn går. Kan anslutas till den klenaste av de ledningar som går till solenoiden. Solenoiden är det relä som sitter fast på startmotorn och till vilket alla ledningar är anslutna.

Tändspolar som är avsedda att kopplas in utan förkoppling är vanligen märkta 12 V, de som skall ha förkoppling 9 V.

Förkopplingsmotståndet skall vara avpassat för den aktuella tändspolen. Hör med dem du köpt spolen av.

 

post-19638-1394236011,2826_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

b16 är väl en 6 voltare i alla fall på bilsidan, spolar blir ljumna blir de varma är de på väg att gå sönder.

kolla så inte brytarna är brända då är kondingen på väg att ge upp, dålig konding eller att spolen ligger på hela tiden gör att den blir varm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tändspolar till motorer med 12v elsystem brukar ha en resistans kring 3ohm om dom är av typen som inte skall ha förkopplingsmotstånd. Detta ger en ström mellen 4 och 5A ungefär, detta är vad brytarspetsar i allmänhet brukar tåla. 8A låter som aldeles för mycket. Om man tittar på spolar som skall ha förkopplingsmotstånd brukar den totala resistansen spole motstånd också ligga runt 3ohm.

Om man har 6volts system får man halvera resistansen för att få samma ström.

Tändspolar till elektroniska tändsystem har i regel mycket lägre resistans ibland långt under 1ohm och måste om man skall använda dom till system med brytarspetsar kompletteras med förkopplingsmotstånd så att strömmen begränsas till det lämpliga värdet 4A.

En annan sak som kan göra att spolen blir varm är om man ställt brytaravståndet till ett mycket litet värde vilket medför att brytaren är sluten en större del av tiden vilket ökar medelströmmen genom den vilket gör den varmare.

 

Kolla vilken resistans du har i din tändspole, det skall säljaren rimligtvis kunna upplysa dig om.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för alla svar! 

Jag har nu bytt till en tändspole med förspänningsmotstånd. Och förbättrat ventilationen till motorn så nu blir det betydligt bättre än förut!

Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...