Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Figo

Wakeboard

Rekommendera Poster

Hej, har tonåringar som är sugna på att testa wakeboard. Har någon bra tips på hur man gör i starten? har bara åkt vattenskidor förut med vanlig start i vattnet.
Vilken fart är bra att ligga på ? Vad bör man tänka på vid köp av en wakeboard?

//LG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Finns två sätt att starta på, dels från bryggan eller liggande i vattnet. Vid start i vattnet är det bra om mna kurar ihop sig, alltså drar åt sig knäna och ser till att nosen på brädan pekar upp ur vattnet. När sedan båden börjar dra så spjänar man emot lite och drar sig upp.

15-18 knop är en bra hastighet att åka på beroende på vad du har för båt. Över 20 knop så får brädan väldigt lite kontakt med vattnet och blir hal. Vissa föredrar att åka i dessa hastigheter men allt jag skriver här är riktat till nybörjare.

Vid köp av bräda skulle jag rekommendera att du köper en billig/begagnad bräda. Detta för att vara säker på att Ni tycker det är kul att åka, sedan kan man köpa en lite värre bräda. Ju längre nos och stjärtfena som sitter på brädan desto stadigare blir den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och ställbara bindningar så barnen ej växer ur bindningarna direkt.

Enklast är att ligga i vattnet i åk-rikningen, dra in knäna helt mot bröstet, brädan tvärs åk-rikningen, armarna rakt fram (knäna mellan/insidan armarna), spänn upp draglinan, ligg kvar och låt båten göra jobbet under accelerationsfasen, när man kommit upp ur vattnet så vrid brädan rätt i åk-rikningen och så bär det iväg.
Detta kan behöva tränas på ett handfull gånger innan det sitter, men det är absolut inget svårt.
Tips: ha inte bindningarna för långt fram på bräden i början för det hade jag och det var näst intill omöjligt att inte stå på näsen p g av att brädan överplana. Ha ordentlig kroppstyngd på brädans bakre halva i början så blir det mycket enklare.
Var väl en ca 9 år sen jag lärde mig åka Wakeboard och inte var jag purung då men det var inga som helst problem att lära sig och jag lärde mig helt på egen hand. Så det kommer nog att gå bra för Er också.

Lycka till.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 09 juli 2009 | 10:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid uppgång, ha brädan som bosse har tilllagt. Sen vet jag inte vad du har för motor men har du över 50hk dra inte på för fullt för då viker det bara ikull personen i vattnet, jämt och fin uppgång. Vid start från brygga ha gärna lite slak lina så slipper man sjunka ner i vattnet. Ska man sedan stå på bryggan är ca:2m slaklina bra för mig (65kg, 60hk) då äre bara att hoppa när linan blir sträckt och man landar i vattnet, om man har tur Tungan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...