elfanomad 8 Postad 5 Juli , 2009 Hej. Idag var sambon och jag ute och kollade runt på lite båtar hos en del båtförsäljare runt om i Stockholm och döm till min förvåning, hur skabbiga båtar förmedlar dessa firmor igentligen? Alltså, vi kikade in i båtar i prisklasser runt 200-350 tusen och det låg skräp på golvet i båtarna, det var kladdigt på instrumentpaneler, låg kvar massa saker från ev. föregående ägare m.m. Om jag t ex skulle vilja köpa en begagnad båt så tycker jag att man borde få den städad och sen borde det vara i försäljarens intresse att hålla sakerna rena och snygga så folk kommer och tittar resp köper båtarna. I o f så blir det en bra prutmån på dessa båtar eftersom att de inte är rekondade (som begade bilar är hos bilfirmor, oftast). Kikade ner i flera amerikanska båtar och kollade ner i motorutrymmet och där skvalpade det olja blandat med vatten och sen låg det plastpåsar m.m. i dessa utrymmen. Är det bara jag som är kinkig men vill folk inte hålla sina båtar rena och snygga? Räknar båtförmedlarna att sänka priset på båtarna då de är så skitiga m.m.? Man blir ju lite orolig om båtarna läcker om man upptäcker sådana saker..hm. Nja, om jag ska byta båt (som troligen sker snart) så blir det mot någon privatperson som förhoppningsvis har en välvårdad båt att sälja:-) Ville bara skriva av mig lite och höra om någon mer upptäkt samma sak som mig:) Mvh Elfanomad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 5 Juli , 2009 Jag håller med i stort. En anledning tror jag kan vara att efterfrågan på begagnade båtar är betydligt större än på begagnade bilar. Lite grovt räknat kan man nog säga att det går 10 begspekulanter på 1 nybåtsköpare. Båtfirmor och privatpersoner som försöker sälja begagnade båtar behöver inte anstränga sig särskilt mycket för att få båten såld ändå. När det gäller bilar tycker jag det verkar vara betydligt fler som slår till på nytt. Därav det dassiga andrahandsvärdet på bilar och det relativt sett goda andrahandvärdet på begagnade båtar. Andrahandsvärdet på många båtar, inte minst de lite mindre bättre begagnade tycks ligga löjligt nära nypriset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 5 Juli , 2009 En båt slits ju inte på samma sätt som en bil heller därav begpriset. Men det är ofta som båtarna är skitiga hos handlarna. Men fastnar man för en skitig båt kan man ju se till att få den fixad innan den köps. Kräv det av handlaren, annars ingen deal..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skrutten 0 Postad 5 Juli , 2009 En båtförmedlare är till skillnad från en båtförsäljare en person som förmedlar en annan (privatpersons) båt alltså ingen egen båt och därför kan dessa båtar i princip se ut hur som helst. Båtförmedlaren svarar för visning, annonsering, provkörning osv (jämför med husmäklare). Köper du av en båtfirma är båten oftast genomgången, rustad och naturligtvis städad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 5 Juli , 2009 Ja jag kom på att det var hos förmedlare jag var hos och inte försäljare :-) Det är nog som ni säger, det är privatnissarna som lämnar sina båtar i olika skick. Varför jag kikade runt hos handlarna var att där kan man se båtar utan att ta upp någon privatpersons tid och sen kliva ombord och se planlösningar m.m. Jag har ju min lilla skuta att byta in ifall ifall ifall...om om om...man skulle hitta någon fin båt på dessa förmedlar firmor, men där vill man inte göra något allt för stor nerköp. Att sälja privat är väl ändå bäst, om man vill få ut så mycket ut av den som möjligt. När det gäller skick på båtar så har alla MG medlemar snygga och välvårdade båtar eller? ;-) Elfanomad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 5 Juli , 2009 Det där med att båtar inte slits lika mycket som bilar upplever jag nog som en sanning med modifikation. Skötsel avgör ju förstås mycket av hur länge både båt och bil håller, men jag tror samtidigt också att man är mer benägen att sköta om en 20 år gammal båt som har ett marknadsvärde om 100 tkr, jämfört med en 20 år gammal bil som kanske har ett marknadsvärde på 5 tkr. Det som främst förklarar det goda andrahandsvärdet på båtar i Sverige tror jag har att göra med efterfrågan på begagnat, vilket i sin tur beror på den korta säsongen i Sverige. Många tycker att det ok att lägga mycket pengar på bil som används dagligen, men letar något begagnat att ha på sjön, för det handlar ju bara om några veckor per år för de flesta... Tidens tand gnager dock oavsett skötsel och oavsett vi pratar bil eller båt. Hur många båtar läser man inte om att de har fått motor och drev utbytta och renoverade? (Bara läsa till salu annonserna på blocket.se) Rostskadade kylvattenlimpor m.m. Bara att läsa mekforumet här inne får ju en att inse att tidens tand gnager även på båtar. Om inte annat så blir det omodernt. Min egna plastbåt från 1970-talet har en jämnt krackelerad yta för att nämna ett exempel, men inte tusan är den värdelös för det... Huruvida båten är skitig eller ej gör man nog bäst att försöka se igenom tror jag. Så jobbigt att tvätta en båt är det ju trots allt inte, men visst tycker man att vissa säljare borde anstränga sig lite mera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser