BjornF 0 Postad 4 Juli , 2009 Hej! Sjösatte min Flipper 700 idag. Den har en VP aq151c / 290SP. Motorn går fint, propellern ser ok ut och jag tycker att den varvar fint i hela registret. Problemet är att båten som normalt gör 29-30 knop som mest nu endast kommer upp i knappa 18 knop. Motorn låter jämn och fint och har ett maxvarv på 4800. (Japp, det är något i underkant men jag tycker inte att det kan göra 12 knops skillnad.) Jag har en 15x17 propeller som inte är bytt eller skadad sedan båten gick snabbare. Jag har hört talas om att propelleraxelns gummivulkning kan slira och att man då inte kommer upp i fart men då har jag också hört att motorn snarare brukar rusa iväg i varv särskillt vid hastig pådrag. Så är det inte mitt fall. Motorn går jämn och fint. Jag upplever att det fattas ungefär 30% hastighet vid ALLA varvtal. Botten är slät, fin och utan skador. Det som gör mig så osäker är att jag inför sjösättningen justerat både tändning och förgasare. Jag har ställt ned förtändningen från ca 12 till 6 grader som det skall vara enligt manualen. Jag har också skruvat på luft/bränsleskruvarna men jag upplever att det bara blivit bättre. I mitt tycker går motorn mycket bra åtminstone utan belastning. Innan jag börjar justera tillbaka tändning och förgasarinställning: Är det inte så att om motorn nu ger 4800 varv att det direkt skall omvandlas till samma hastighet som innan justeringen? Eller är det något annat som kan slira? Snälla tipsa mig! Vad kan problemet vara? Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BjornF 0 Postad 5 Juli , 2009 Hej igen, Jag justerade tillbaka tändningen till ca 12 graders förtändning, (sen gick stroblampan tyvärr sönder) Efter manuell justering av bästa läget på fördelaren så går ger motorn nu en maxfart av ca 25 knop. Det känns såklart mycket bättre men jag har två frågor: 1) Det fattas fortfarande ca 15% av båtens toppfart, vart finns den? 2) Hur kommer det sig att jag hittar bästa förtändningen kring 12 grader när manualen säger 6? Snälla hjälp mig med denna... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 6 Juli , 2009 Hej! Verkar nästan som att den inbyggda förtändnings-regleringen har lagt av, 6 grader är ju bara en grundinställning som sen ökas automatiskt beroende på varvtal!!? Vid fullvarv är nog 20-35 grader inte alls orimligt. Detta skulle jag kollat upp först, hann du för resten se om tändningen flyttade sig med motorvarvet innan stroben gav upp? Motormanualen kan möjligen innehålla ett RPM/grader-diagram eller annan liknande vägledning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BjornF 0 Postad 6 Juli , 2009 Tack! Japp, det blir nästa steg. Jag vet att tändkurvan ändras när jag varvar upp men ska kolla mer exakt nu. Manualen ger dessvärre ingen hel kurva utan bara ett gradtal för tomgång resp 4200 varv. (antar att det skall motsvara bästa marschvarv) Kan dåliga tändkablar vara del av orsaken? Någon annan tänddel som man borde byta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser