Gå till innehåll
fredag 23 januari 2026
Gäst Niklas

Tvätt av kapell

Rekommendera Poster

Gäst Niklas

Har köpt en Ockelbo DC 21 som stått på land länge. Kapellet är ganska mögligt, men i övrigt i bra skick. Någon som har tips angående tvätt. Jag har planer på att tvätta det i vanlig tvättmaskin på 40 grader. Går det utan att kapellet krymper eller skadas i övrigt? Impregneringen är inte vad den borde vara heller. Hur impregnerar man kapellet på bästa sätt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sten

Hej! Jag skulle rekomendera att du tar en vanlig skurborste och diskmedel eller något medel som båtaffären rekomenderar och borstar(tvättar) kapellet liggande på gräsmattan. Sen finns det impregneringsvätska på enliters burkar att köpa som man kan spruta på med en vanlg blomster spruta. Lycka till, Sten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mikael

Kör det inte i maskinen. Kapellväv eller markisväv som ofta är samma sak blir aldrig det samma efteråt. För 10 år sedan jobbade jag med at tillverka o montera markiser. Ibland så såg vi maskintvättade dukar som vi fick byta ut. Precis som Sten säger så tvättar du med borste o såpa eller annat medel. Sedan låter du det torka monterat på båten så hittar det formen bra igen o blir inte för skrynkligt.När det är torrt så tar du impregneringsmedel (går att hitta i vanliga affärer) o blåser på rejält. Snåla inte, räkna med ett par flaskor. Sedan låter du inte båten stå ute direkt under snö o annat jävelskap på vintern. Snön knäcker duken av sin tyngd om den får ligga länge och ett nytt kappell kostar ju. Gör gärna en täckställning av regelvirke som du klär med en vanlig lättvikts pressening. Mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Jacob_2

Hej Niclas! Skall själv till att impregnera kapellet till en nyköpt Ockelbo HT16. Köpte inför detta Acapella tvätt Acapella impregnering. Totalt ca 350:- Har dock inte hunnit applicera impregneringen än, eftersom jag tänkte laga kapellet med nytt kapell-tyg på vissa slitna ställen innan jag gör det. Acapella var det enda fabrikated jag hittade i affären på marinan som bidrog till att förstärka kapellets färg (kapellblå) eftersom det gamla kapellet hade börjat blekna ganska mycket. Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Niklas

Tack för svaren! Det får bli handskrubbning (pust!). Några goda tips på rengöringsmedel utöver de ovan? Jag har hört i tidigare trådar att det ska finnas något på Claes Olsson...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst kapellmakare

tvätta kapellet med ett medel som heter ship-shape och finns i båttillbehörsaffärer impregnera därefter med Impregnex som finns på stormarknader typ coop forum. tvätta aldrig kapellet i tvättmaskin eller använd medel med färg i som bara förstör ditt kapell. :roll:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst CH

Clas Ohlsson har en produkt som heter Slide Master. Finns både rengöringsmedel o impregnering. Funkar jättebra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Niklas

Har nu använt slide-master från Claes Olsson. Verkar funka bra!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Körde mitt kapell på 30 grader fintvätt och det krympte lite vilket jag hoppades på. Det säckade innan lite i taket. Skall nu impregnera också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst christer

jag har tagit bort mögel med Boracol,som är starkt,och förhindrar också vidare mögel.men se till att ha handskar på dig,det är ganska giftigt!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Benkebus

Hej Mitt rekommendation är definitivt att du lämnar in det på en vanlig kemtvätt. Billigt och inget slabbande med egen tvätt. Mitt blev som nytt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...