Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Anders_W

Hög tomgång på AQ130

Rekommendera Poster

Jag har haft trul med högtomgången på min AQ130 idag(ver. D tror jag, dubbla Solex förg.) . Försökte ställa in tomgången med ställskruvarna. Blev bra under tomgång, men när jag la i växel och körde lite hamnade tomgången över 1500rpm.
Försökte även justera in blandningsskruvarna (in och 3/4 varv ut men det blev inte bra ändå! Skall man kolla tändinställningen också!?
I tanken har jag bensin från förra året, och i övrigt går motorn bra.
Jag har läst tidigare att man satt in fjädrar för att få tillbaka spjällen, men hur monteras fjädern?

Tacksam för tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara vatten eller smuts i förgasarna? Om så är fallet kan man dränera Solex förgasare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ställde du tomgången när motorn var ordentligt varmkörd? Jag fick ställa min 2 gånger nyss med dubbla solex eftersom jag först ställde den när den var kall.

 

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla så att förgasarspjällen verkligen går tillbaka när du har gasat, jag fick sätta dit en fjäder som drog tillbaka länkaget (för båda förgasarna).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!
Nu har jag testat att ställa tomgången, tändningen, kollat brytarspetsarna mm. Blev hyfsat!
Ställde tändningen på 29 grader (kan det vara lagom eller?)
Testade även med startgas vid förgasarna, och fick en liten höjning vid bakre förgasarspjällets ingång, så den drar väl lite tjuvluft, men det är väl inget man kan göra något åt enkelt.

Valde sedan att fylla på soppa o K-sprit. Nu går motor bara på tomgång, tappar ork vid gaspådrag! Misstänker att det var dålig bensin vatten (~20L) och när jag fyllde på med K-sprit blev det ingen lyckad blandning.
Blir nog att försöka tömma tanken i morgon o fylla på med ny bensin.

Kan man dränera Solex-förgasare och i så fall hur?
Finns det memran och kan de i så fall vara trasiga?

/Anders

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...