Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
sunbird198

grå olja aq130

Rekommendera Poster

Tjena

jag hade till min stora glädje grå olja i motorn efter vintern....

så jag tänkte byta den några gånger för att se om det blir bättre

är det genom oljestickan man suger ut den? isf med vilken typ av slang?

den jag hade kommer inte ner i hålet!!

fråga 2 kan man hälla ner något i motorn och dra runt den så den blir ren snabbare?

fråga 3 mer saker än oljekylaren som kan vara trasig

innan den togs upp hade jag mycket vatten i båten så det kan vara så att motorn har läckt in via oljestickan eller liknande?

// Sunbird

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om du kanske har nån speciallösning på din motor men när jag suger upp min motorolja så gör jag det genom oljestickans hål. Använder en vanlig plastslang som följde med när jag köpte min oljebytare på biltema. Sån som drivs med 12V.

Har du ingen slang som passar kanske du kan köpa en tunnare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Ja via oljestickans hål. Oljesugare brukar komma med ett urval tunna slangar som passar. Varmkör motorn först så oljan är lättflytande. (Obs den är då 80-90 grader varm när den kommer upp! passa fingrarna!)

2. Nope. Inte om du ska fortsätta använda motorn som motor och behöver skyddande oljefilm.

3. Oj. Mycket! Grå olja = vatten. Men var vattnet kommer in vet man ju inte.
Läckage någonstans i blocket, topplockspackningen... Oljekylaren är ju ett hett tips förstås.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1) Rekommenderar denna oljesug. 535 kr på Seasea men den finns lite här och var. Funkar smidigt, kommer ned i oljestickshålet med en tunn slang och suger upp allt utan spill eller kladd. Definitivt värt pengarna om du dessutom skall byta olja ett par tre gånger...

2) Nej, det är olja som gäller fast du kan ju köpa billigast möjliga till mellanbytena förståss... Om du gör ett oljebyte i bilen och den oljan inte är vattenskadad så kan du alltid köra med den ett byte i båten.

3) Tycker ändå det är lite lustigt att oljan blivit grå, (vattenblandad), under vintern... Kollade du oljan i höstas och var den då ok?

 

post-27849-1394235982,3759_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick oxå in vatten i oljan!! Det kom in via impeller huset! Sitter två pack boxar där o de var helt slut! Tog ett annat så länge men har tänkt köpa nya o byta dem. Vart hittar man såna???

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tackar för alla bra och hjälpsamma svar!!

 jag hoppas verkligen inget frusit sönder själklart glömde jag kolla oljan efter båten togs upp..... en lång historia men det var kalt & mycket vatten i båten mitt i natten...

jag har ca 10L olja att leka med så det blir att åka till tema och köpa filter & oljebytare

då Tema är närmast..

Mvh Sunbird

ps ska kolla packboxarna och återkommer när jag hittat felet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte mina på marinshopen i älvsjö (till b18)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

packboxarna va det som ja köpte på marishopen finns på nätet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...