Viveca 0 Postad 7 Juni , 2009 Jag har renskrapat en inredningsdetalj i mahogny. Lagt på ett lager båtlack och resultatet blev kalasfint! Jag la sedan på ett andra lager båtlack och det såg fint ut, MEN när detta torkat så var ytan gropig och porig och det tidigare fina resultatet var helt borta. Vad har jag gjort för fel??? Skall man använda fernissa eller klarlack? Ny träbåtsägare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dirken 0 Postad 7 Juni , 2009 Du har nog inte gjort fel! Det är som det ska. Du måste bygga ett nytt skikt som täpper porerna och ojämnheterna. Jag brukar lägga ca tre lager innan jag mellanslipar ner till botten av det som sticker upp och sen tre nya lager igen. Trät bestämmer hur många gånger det måste upprepas men sex lager är oftast ett minimum. Åtta till tolv lager så kan det bli Orust utseende som dessutom kommer att hålla länge. När ytan är uppbygd mattslipas det med ett fyrahundra eller finare papper för finish skiktet som jag brukar lägga som två skikt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 386 Postad 8 Juni , 2009 Håller med Dirken helt! fernissa och klarlack är idag samma sak, så kör med det du vill. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Viveca 0 Postad 8 Juni , 2009 Detta forum är en guldgruva för en ny båtägare!! Tack för goda råden! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser