Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
Terrafobica

Jag vill också byta ratt

Rekommendera Poster

Eller rättare sagt, ha en ratt till.  Jag kan mycket väl förstå att ratten i en segelbåt ska vara stor, speciellt om man är ute i riktigt busväder.  Men om man bara finåker i skärgården borde det väl duga med en ratt av modell MYCKET mindre?  Den nuvarande är verkligen ivägen.  Finns det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte en autopilot som du styr med fjärrkontroll eller joystick. Då kan du skippa ratten helt. Oskyldig

 

tommy



Senast ändrad av toaen | 27 maj 2009 | 19:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken finns, men en pilot till rattstyrning är hiskligt dyr.  Har istället funderat på att sätta autopilot på nödstyrningen som ju är en rorkult av enklare modell.  Men det ena utseluter inte det andra och en mindre ratt står på önskelistan.  Nu har jag sett att Lewmar har rattar från 66 cm och uppåt, ska kolla upp det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Storleken på ratten har väl mindre att göra med utväxlingen än att man vill kunna nå den ifrån sargkanten. Men det är mycket mode i det där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du hydraulstyrning, eller wirestyrnig? Wirestyrningen blir lite tyngre med mindre ratt. Vi har hydraul och klara oss fint med en liten ratt. Har inte mätt den, men kan väl tänka att hen e en 65-70 cm i diameter, mindre hade den inte kunnat vara, även om det är hydraulstyrning så blir det ett visst motstånd, särskilt vid manövrerande i hamn med mycet propellerströmmar.

 

post-4684-1394235940,6911_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är klart att om man skall köpa en autopilot som verkar direkt på kvadranten, så kanske det kostar några sköna slantar. Jag brukar köpa mina autopiloter på Julrea, då brukar de börja att närma sig ett realistiskt pris. Är inne på den 4;e autopiloten på lika många båtar. Den nuvarande som är den första för rattstyrning och som jag inte ännu provat på sjön (i morgon), men väl utfört hamnprovet på, kostade ca 9 000 kr. Den sitter ju på ratten förstås.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...