Mr_Masko 0 Postad 26 Maj , 2009 Jag håller på att byta mitt gamla Bosch tändningslås mot ett från Clas O. Beteckningarna på det gamla är 54, 15, 30, 50 och en omärkt. På det nya är beteckningarna 50, 15, 15a, 30 och P. Vet nån hur man ska matcha ihop dessa eller var jag kan hitta rätt info? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pheubus 2 Postad 26 Maj , 2009 Jag antar att du har tre lägen på ditt tändningslås, av, på och start. Dessa har ström vid de olika lägena iaf på mitt tändningslås Av: 30 (ström från batteriet) På: 30, två st 15/54 kontakter Start: 30. 15/54, 50 Den omärkta är säkert en kontakt som de är dubbel uppsättning av. P antar jag är antingen förvärmning eller ständigt på men det får du kolla med en voltmätare. Jag skulle rekommendera att du kontrollerar alla kontakter med en voltmätare innan du kopplar in allt. Känns skönt att veta att det är rätt kopllat innan man börjar dra runt startmotorn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mr_Masko 0 Postad 31 Maj , 2009 Jag har nu kopplat ihope det efter alla konstens regler, men så fort jag slår på huvudströmbrytaren så går startmotorn igång - utan att nyckeln på tändningslåset är omvriden. Det var för all del samma fel när det gamla tändningslåset var ikopplat, men det felet förutsatte jag hänga ihop med att det t-låset var en enda soppa inuti. Kan nån säga vad som är fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 31 Maj , 2009 Vad har du för motor? Om du kopplar bort tändningslåset helt (alla sladdar lösa) händer det fortfarande ? I så fall har kanske startreläet (ofta inbyggt i startmotorn) hängt sig i slutet läge. eller så har startkabeln (den som går till 50 i låset) kortslutit till plus någonstans. Du har ett lås med 4 lägen. 1 P 2 Off 3 Run 4 Start om jag kommer ihåg rätt så är: 30 = plus in från batteriet. 15 = tändning på, till tändspole etc., plus ut i 3 50 = start, till startmotorn, plus ut i läge3 & 4 P = Parkering, plus ut i läge 1, du vrider nyckeln till vänster om off 15a = samma som 50 men avsedd att kopplas till tändspole-sidan av eventuellt förkopplingsmotstånd. Ökar spänningen på tändspolen när startmotorn går = kraftigare gnista. Mycket ofta ej kopplad alls (har man inget förkopplingsmotständ så...) Senast ändrad av Gunnar_ | 31 maj 2009 | 18:24 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 31 Maj , 2009 Enl sjöboden har han en Albin 21 båt och i dessa brukar det sitta en Albin O-22. Tror det är detta Bosch kopplingsschema man då utgår från: http://www.albinmotor.com/AlbinMotor/pdf/kopplingsschema/kopplingsschema_bosch.pdf /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 31 Maj , 2009 Nja..enligt sjöboden har han ingen båt, men med lite detektivarbete på vad han postat om så, visst kan man anta O-2-nånting Jag blev lite osäker när jag såg de olika varianterna av elsystem på 021http://koster.batritningar.se/file.axd?file=2008/10/O11_O21_ins_sve.pdf så tyckte det var bäst att fråga Senast ändrad av Gunnar_ | 31 maj 2009 | 19:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Relle 0 Postad 11 Juni , 2009 Hej, Jag lånar denna tråd eftersom jag har liknande problem. Har en Johnson 35 1980 där jag ämnar byta tändningslås.Det gamla har 6 anslutningar märkta enligt: (röd/lila) B---positive battery--usually at start solenoid-normally protected with 20 amp fuse. (används inte ) A---accesories-hot when switch is on (lgrå/vit) C---choke-hot when key is pushed in to choke position (gul/röd) S---starter-hot when switch is held over to start position (svart & svart/gul) M and M---magneto-one M is connected to ground -black- and the other is connected to kill wire-black with yellow stripe-. When switch is off these two are shorted together. Har köpt ett nytt universal tändningslås med 4 en dubbel anslutning och bör koppla enligt: (röd/lila) --- BAT/30 - två flatstift R/GA 54 --- ett flatstift ( )15 --- ett flatstift (gul/röd) --- ST/50 - ett flatstift Vad gör jag med M & M dvs svart & svart/gul? Ska dom på 54 respektiver 15, eller en på nån av dom och en på dubbel BAT/30? Choken, kan jag nog skippa... Räcker det med universaltändningslåset som jag har eller bör jag skaffa ett med fler anslutningar? En till för själva stoppen? Har ingen idag... Har även kollat på http://www.brokeboats.com/biacolors.html för kabelfärger och försökt hitta information på denna sida andra, dock utan resultat so far. Kanske någon här har koll på detta? Tack på förhand! Motorn enligt nedan: J35ECSM http://www.crowleymarine.com/brp_parts/3145.cfm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 12 Juni , 2009 Du måste bygga en egen lösning för motorstopp eftersom den saknas i det nya tändningsläset.. Den svarta är jord, och den svartgula är stopp från motorn, när man kopplar ihop dom stannar motorn. Ett enkelt relä: http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=88089 kopplat så här: Svart kabel till reläets 87a och 86 Svart-gul till reläets 30 En kabel från tändningslåsets 15 till reläets 85. Reläet sluter i vila mellan 30 och 87a, men så fort tändningen är på bryter den upp förbindelsen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Relle 0 Postad 12 Juni , 2009 Tack så mycket för informationen. Har inhandlat ett stycke relä och ska prova i helgen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Relle 0 Postad 29 Juni , 2009 Har som sagt inhandlat relä men jag har ett annat problem. Sitter ju ett startrelä (solenoid) i kombination med startmotorn och av någon anledning får jag det inte att gå runt. Startreläet som jag har är enligt följande http://www.startmotor.se/ItemInfo?itemId=48070662&itemName=Solenoid 12V universal;BLSHOP-1245658205345=1gv0k20s3rbfi. Jag har borrat ur nitarna och rengjort (var inte direkt mycke ergat) startrelät (en fjäderbelastat historia som jag antar ska dra ner brickan när volt kommer så att kretsen sluts) men det vill sig inte, verkar som det inte drar ner brickan så att det blir kontakt. Mäter på dom två mindre utskotten 12 volt och även på den ena stora 12 volt (batterikablen) men inte på den som är ansluten till själva startmotorn. Lägger jag 12 voltskablen (den från batteriet) direkt på startmotorn så smäller det ju till och startmotorn går igång. Jag förstår inte varför det inte fungerar borde ju göra så. Hur ska denna solenoid/starrelä kopplas? Har nu ingen jord och fundera på ifall det är det som är problemet? Sen så hur är det med växel i neutral och givaren för det på denna motor/reglage? Ät det helt enkelt startrelät/solenoiden som är trasig? Har den tappat vridet/magnetfältet att dra ner brickan så att kretsen sluts? Mycket tacksam för svar. Hälsningar, Andreas Senast ändrad av Relle | 29 juni 2009 | 23:26 Senast ändrad av Relle | 29 juni 2009 | 23:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser