Gå till innehåll
torsdag 11 juni 2026
Maximarcus

Hur ska slangarna kopplas?

Rekommendera Poster

I min iver att riva bort allt inför motorbytet så verkar jag ha glömt bort hur slangarna från tanken skall kopplas...

På bilden kan man se totalt 6 anslutningar. Det är påfyllning, luftning, bränsle till motorn, retur från motorn, bränsle till värmaren och - ja, vaddå? Vad är den sista slangen till? Man kan ju se att den går i en båge och ser ut att gå ner bakom tanken. Jag har hela tiden trott att det är en retur från värmaren, men jag kan inte se att värmaren (en gammal Ardic) har någon bränsleretur.

Båten i fråga är en Maxi Maxim, om det nu är till nån hjälp.

Har någon nån bra idé?

//Marcus

post-13759-1394235924,905_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej

om det inte bubblar i tanken = retur

Om det bubblar = tillopp

Inte 100% men det avgör om röret ligger djupt eller grunt

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förlåt, jag var lite otydlig. Det är en retur, alternativt luftning, det är inget rör på insidan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en som liknar din, överfyllnadsskydd till tanken borde det vara. Har du något ventil på fribordet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså, det löjliga är ju att jag plockat ur tanken och allt runtomkring den. Jag har bytt bordsgenonföringarna och även avluftningen från tanken. Nåt egentligt överfyllningsskydd finns inte, en tiondels sekund efter att man hör att tanken börjar bli full så brukar det spruta ut genom avluftningen. Snart pluggar jag igen slangeländet och glömmer bort den!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej marcus!

Såg detta inlägg precis och blev nyfiken och eftersom jag är ute med båten så kröp jag ner och kollade och kan nog glädja dig med att säga att på min är den anslutningen pluggad.

Mvh illern...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar så mycket för engagemanget! När jag läst ditt svar så började jag leta bland all bråte som jag rivit ur båten, och minsann, fann jag inte den felande slangen! Det var en meterlång slang med en skruv i änden! Sensmoralen är alltså att det är bra att dokumentera allt, i synnerhet med ett minne som har vissa brister...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...